USCA heeft kritiek op “de weigering van de werkgever om te onderhandelen”. Via de Twitter-account verklaard de bond dat ondanks de boycot van de staking door het ministerie van Transport en Mobiliteit voor de maand april een nieuw stakingsschema is afgekondigd. De luchtverkeersleiders staken al vanaf 30 januari.
Wanneer staken de luchtverkeersleiders?
De nieuwe stakingsdagen zijn elke donderdag en zondag van de maand (13, 16, 20, 23, 27 en 30). Ze zullen gevolgen blijven hebben voor de 16 nationale luchthavens A Coruña, Alicante-Elche, Castellón, Cuatro Vientos, El Hierro, Fuerteventura, Ibiza, Jerez, Lanzarote, La Palma, Lleida, Murcia, Sabadell, Sevilla, Valencia en Vigo. In totaal 162 werknemers zijn opgeroepen mee te doen aan de staking.
Op de Canarische Eilanden zijn de werkonderbrekingen van 07.00 uur tot 09.00 uur, terwijl deze op het schiereiland en de Balearen van 15.00 uur tot 17.00 uur zijn.
Tegen privatisering van de controletorens
De bond en de luchtverkeersleiders die zij vertegenwoordigt zijn boos over de op handen zijnde privatisering van de controletorens op bovengenoemde luchthavens. Bronnen bij de vakbond hebben herhaald dat de staking te wijten is aan de houding van de werkgever Saerco. Die blijkt, zoals USCA heeft verzekerd, “tegen het bereiken van enige vorm van overeenkomst” te zijn. Dat heeft de voorstellen die vanaf het begin zijn gedaan voor een nieuwe overeenkomst belemmerd.
Er is ook kritiek op het feit dat het systeem “niet kan werken op basis van de inspanningen van vermoeid personeel en met voortdurende bezuinigingen” op geconsolideerde rechten in het verleden.
Waarom wil Spanje de torens privatiseren?
Tot 2010 was het openbare bedrijf AENA de enige entiteit die bevoegd was om de verkeerstorens aan te pakken. Dit veranderde met de hervorming door de tweede regering van José Luis Rodríguez Zapatero, met José Blanco aan de leiding over het ministerie van Openbare Werken.
Deze regering wilde de luchtcontroledienst in de torens van sommige vliegvelden privatiseren. In april trad een wet in werking die voorzag dat controlediensten konden worden uitgevoerd door “nieuwe gecertificeerde aanbieders” buiten het openbare bedrijf AENA.
In die wet werd aangevoerd dat deze wijziging noodzakelijk was voor de “duurzaamheid” van het systeem en dat door het introduceren van concurrentie in de sector er “een verbetering van de technische en economische voorwaarden” zou zijn in de dienstverlening. Daarnaast was het argument dat de regering met de liberalisering zou voldoen aan de Europese regelgeving. In de Single European Sky-regelgeving is de noodzaak vastgesteld om “andere gecertificeerde providers toe te staan” om service te verlenen.
Lees ook: Luchtverkeersleiders in Spanje kondigen staking aan