Start uitverkoop in winkels Spanje

door admin
Start uitverkoop in winkels Spanje

‘REBAJAS’. De kreet die begin januari veel te zien is in bijna elke etalage in winkelstraten in Spanje. Veel winkels in Spanje bieden vlak voor of na Driekoningen hun wintercollectie aan voor veel lagere prijzen. Een aantal kledingwinkels in Spanje begin het jaar 2020 direct met hun ‘megasale’. Andere ketens wachten traditioneel getrouw tot Driekoningen om van start te gaan met de grote uitverkoop.

Liberalisering uitverkoop in Spanje

Tot een paar jaar geleden was het ‘not done’ om voor Driekoningen te starten met de uitverkoop. Sinds de liberalisering van de uitverkoop in 2012 mogen winkels van de detailhandel zelf beslissen wanneer ze starten met het afprijzen van hun collecties. Deze keuze leidt tot veel protest van winkeliers die vinden dat ze in één grote uitverkoop zijn beland die het hele jaar doorgaat.

Voor of na Driekoningen starten met uitverkoop

De Inditex-groep, met winkels zoals Zara, Bershka, Massimo Dutti, Pull&Bear, Oysho, Uterqüe, Lefties en Stradivarius, blijft trouw aan de traditie en start vanaf 7 januari met de winteruitverkoop die tot begin maart zal duren. El Corte Inglés start online op Driekoningen en een dag later in de winkels met hun uitverkoop. Hoewel de officiële uitverkoop pas op of na Driekoningen plaatsvindt, zijn er toch al veel producten afgeprijsd.

Merken zoals H&M, Mango, Cortefiel en Springfield maken dankbaar gebruik van de liberalisering van de uitverkoop en zijn meteen op 2 januari gestart met het aanbieden van hun wintercollectie tegen lagere prijzen.

Duurzaamheid binnen detailhandel?

Met de klimaatverandering in het achterhoofd is te zien dat steeds meer ontwerpers en detailhandels zich bezighouden met duurzaamheid. De detailhandel is verantwoordelijk voor een groot deel van de vervuiling van het milieu en de laatste jaren zijn er steeds meer initiatieven ontstaan vanuit en voor de detailhandel om bewuster om te gaan met het milieu.

‘Fast fashion’ maakt plaats voor ‘slow fashion’

Ook de consument in Spanje lijkt zich steeds bewuster van duurzame mode en het concept ‘slow fashion’ is in opkomst. ‘Fast fashion’ houdt in dat de kleding op de catwalk zo snel mogelijk in winkels te verkrijgen is. Om dit te bereiken moeten de items ontzettend snel worden geproduceerd wat resulteert in producten die kort worden gedragen en dus ook snel bij het vuilnis belanden. Het concept ‘slow fashion’ is vanzelfsprekend de tegenbeweging van eerstgenoemde.

Er zijn steeds meer merken, waaronder ook de winkels van bijvoorbeeld de Inditex-keten, bezig met het verduurzamen van hun productieketen. Steeds meer merken besteden aandacht aan hun verpakkingen, plastic tasjes, verlichting, transport, retourprocessen, afvalverwerking, etc.

De consument in Spanje kijkt niet alleen of kleren mooi staan, maar vindt het ook steeds belangrijker hoe en waar het is geproduceerd. Zo zijn er steeds meer Spaanse merken in opkomst die hun ontwerpen op een duurzame manier (laten) maken en zo een statement maken tegen de ‘fast fashion-industrie’ door te laten zien dat het ontwerpen en maken van kleding ook duurzaam kan.

Dit vind je misschien ook leuk