Vanaf 1 januari 2026 moet elke automobilist in Spanje verplicht een V16-noodlamp bij zich hebben. De noodverlichting vervangt de klassieke gevarendriehoek. De baliza V16 conectada, is bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren. Toch wijzen experts en gebruikers erop dat de nieuwe lamp in de praktijk ook problemen oplevert.
Waarom wordt de V16 verplicht?
Het idee achter de nieuwe verplichting is dat automobilisten bij pech of noodsituaties niet meer verplicht hoeven uit te stappen. In plaats daarvan zet je de V16-lamp snel en veilig op het dak van je auto. De lamp begint direct te knipperen en verstuurt automatisch je locatie naar DGT 3.0, het nieuwe digitale verkeersplatform van de Spaanse verkeersdienst DGT.
DGT 3.0 verzamelt en verspreidt live informatie over verkeer, pechgevallen en gevaarlijke situaties op de weg. Zo kunnen verkeersborden, apps en navigatiesystemen bestuurders in real-time waarschuwen.
V16 noodlamp heeft aantal grote nadelen
Sinds juli 2023 is de klassieke gevarendriehoek al niet meer verplicht op snelwegen, en vanaf 2026 verdwijnt hij definitief. Toch is de invoer van de vervangende V16 lamp niet zonder haken en ogen. Verschillende Spaanse bronnen, zoals Autocasión en Smart Lighting, signaleren serieuze tekortkomingen:
Slecht zichtbaar bij daglicht
Op papier lijkt een knipperend geel licht ideaal, maar in de volle zon is de V16 vaak nauwelijks zichtbaar. Zeker bij helder weer kan de lamp slecht zichtbaar zijn, terwijl juist op zulke momenten alertheid op de weg essentieel is.
Niet geschikt voor elke auto
De lamp wordt magnetisch bevestigd op het dak van de auto, maar dat werkt niet bij alle voertuigen. Bij auto’s met een aluminium dak, kunststof panelen of speciale laklagen kan dat problemen geven. Bij harde wind bestaat bovendien het risico dat de lamp van het dak waait.
Connectiviteitsproblemen
De V16 noodlamp moet automatisch een waarschuwing versturen naar DGT 3.0 via een ingebouwde SIM-kaart. In tunnels, op bergwegen of in gebieden met slechte dekking lukt dat lang niet altijd. Daardoor worden pechmeldingen niet altijd verzonden. Bovendien zijn er nog steeds modellen op de markt die niet volledig voldoen aan de DGT-eisen.
DGT wil rijden door ouderen Spanje afbouwen
Hoge kosten en verborgen nadelen
De aanschafprijs van een V16-conectada ligt rond de €40 tot €50. Wat veel bestuurders niet weten is dat de ingebouwde SIM-kaart vaak maar vijf tot zeven jaar werkzaam is. Daarna moet je extra kosten maken om de verbinding te verlengen of moet je zelfs een nieuw apparaat kopen.
Waar koop je een baliza V16 conectada?
V16-lampen zijn verkrijgbaar bij auto-accessoirewinkels, grote ketens en online. Bekende modellen zijn onder meer de Help Flash IoT en PF Led ONE. Let bij aankoop goed op dat het model gecertificeerd is en automatische locatiezending heeft. Alleen dan voldoet de V16 noodlamp aan de eisen vanaf 2026.
Kinderziektes
Hoewel de nieuwe V16-noodverlichting bedoeld is om de wegen veiliger te maken, blijkt in de praktijk dat het systeem nog veel kinderziektes kent. Beperkte zichtbaarheid, slechte hechting op sommige auto’s, verbindingsproblemen en extra kosten maken het lastig om deze verplichte vervanger als een vooruitgang te zien. Wilt u een V-16 lamp aanschaffen, let dan goed op dat u een gecertificeerde noodlamp kiest. Zo voorkomt u boetes en onnodige problemen.
Ziektes waarmee je NIET mag rijden in Spanje: bijgewerkte lijst van de DGT