Helft AENA-vliegvelden op rand faillissement

door admin
Helft AENA-vliegvelden op rand faillissement

Te weinig passagiers, routes waar niemand behoefte aan heeft, geen lange afstandsvluchten in het aanbod, tot vijf andere luchthavens in de buurt op maximaal anderhalf uur rijden of enorme schulden, zo is het globale beeld.

Het gaat om 26 van de, onder het beheer van AENA, de Spaanse luchthavenautoriteit, vallende vliegvelden. Samen hebben deze een schuld van ruim 1,7 miljard euro, zo blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Fedea (stichting voor toegepaste economische studies).

Drie groepen

Een van de conclusies luidt dat Spaanse luchthavens zijn onder te verdelen in drie groepen. De eerste bevat vliegvelden met erg goede economische resultaten: Palma de Mallorca, Málaga, Gran Canaria, Alicante, Tenerife Sur, Girona, Bilbao y Murcia-San Javier.

In de tweede groep bevinden zich de grote en gemiddeld grote vliegvelden die problemen ondervinden als gevolg van de crisis. Dit zijn met name Madrid-Barajas en El Prat-Barcelona.

Samen hebben deze luchthavens een schuld van bijna 8 miljard euro, bijna 60 procent van de totale schuld van de AENA-luchthavens.

Fedea adviseert bij deze luchthavens een grondige herziening van de wijze waarop ze worden bestuurd. Het potentieel is absoluut groot met bijna 71 miljoen passagiers per jaar die de beide luchthavens aandoen.

De Spaanse overheid wilde vorig jaar Barajas en El Prat privatiseren maar stelde het uit vanwege een gebrek aan middelen op de markt.

Geruïneerde 26

Tot slot vinden we in de derde groep de praktisch geruïneerde 26, waar geen vraag naar vluchten is, een slecht aanbod, weinig tot geen passagiers zodat er enkel geld betaald moet worden en niets binnenkomt.

Het gaat hier om: Asturias, FGL Granada-Jaén, Vigo, Jerez de la Frontera, A Coruña, La Palma, Santander, Almería, Valladolid, Pamplona, San Sebastián, Melilla, El Hierro, León, Badajoz, Salamanca, Logroño, La Gomera, Madrid-Torrejón, Burgos, Córdoba, Albacete, Huesca-Pirineos, Madrid-Cuatro Vientos, Sabadell en San Bonet.

Hierbij moet nog melding worden gemaakt van het vliegveld van Castellón dat allang bestaat, maar nooit werd geopend en Ciudad Real, dat onlangs werd gesloten.

Subsidies

Van deze laatste luchthavens worden er enkele middels grote, doorlopende subsidies in leven gehouden. De journalisten Sandra Mir en Gabriel Cruz schrijven in hun boek ‘La Casta Autonómica’ over regio’s die met belastinggeld luchtvaartmaatschappijen zoals Ryanair betalen, zodat deze besluiten de betreffende luchthaven als bestemming in zijn routepakket op te nemen.

Overbodig

Enkele vliegvelden lijken overbodig te zijn aangezien een passagier uit vijf luchthavens in de buurt kan kiezen, zoals het geval is bij Vitoria. Hier ligt Bilbao op 73 kilometer afstand, San Sebastián op 117 kilometer, Pamplona op 110 kilometer, Burgos op 116 en Logroño op 126.

Fedea concludeert dan ook dat er dringend een hervormingsplan nodig is of zelfs sluiting van de minst rendabele vliegvelden.

Bron: Teinteresa, Fedea

Dit vind je misschien ook leuk