Drijvende stad stuit op weerstand in Barcelona

door admin
Drijvende stad stuit op weerstand in Barcelona

Zondag ging de drijvende stad voor anker in de Catalaanse stad, vanwaar het de hele zomer regelmatig zal vertrekken voor cruises naar diverse bestemmingen aan de Middellandse Zee. Het enorme gevaarte kreeg niet direct een warm welkom. Zondagmiddag kwamen inwoners van de stad op initiatief van enkele milieugroeperingen bijeen in de haven om te protesteren.

Enorme vervuiling

Men is tegen de aanwezigheid van het schip in de stad vanwege de enorme vervuiling die ermee gepaard gaat en de bijkomende gezondheidsrisico’s van de inwoners. The Harmony of the Seas is 72 meter hoog, telt 18 verdiepingen, is 366 meter lang en 66 meter breed. Binnen zijn 23 zwembaden, 20 restaurants, een casino en een theater dat plaats biedt aan 1.400 toeschouwers. Om dit gevaarte van 227.000 ton in beweging te krijgen is veel brandstof nodig. En laat dat nou net een van de meest vervuilende soorten brandstof zijn die er bestaan. Dagelijks is 110.000 liter dieselolie nodig.

Vieze diesel

Volgens onderzoeken is deze brandstof in potentie 3.500 keer vervuilender dan gewone diesel. Ook al is het schip voor anker, dan nog steeds is het 100 keer vervuilender. Volgens Maria García, woordvoerster van Ecologistas en Acción, is de uitstoot vervelijkbaar met die van 73.000 flinke woningen. Volgens een onderzoek uit 2012 van het Duitse bedrijf Nabu, stoten schepen van dit type en deze grootte net zoveel carbon dioxide uit als 8.638 auto’s. De sulfur-uitstoot is net zo groot als maar liefst 376 miljoen auto’s.

Belasting

De gemeente heeft al laten weten tests te gaan doen om de uitstoot te meten, ook wanneer het schip voor anker is. Normaal gezien komt al 7,6% van de vervuiling in de stad van de haven. Burgemeester Ada Colau gaf al aan om via een wijziging in het belastingsysteem meer geld te innen van dit type schepen om zo de vervuiling te compenseren.

‘Voldoen aan regels’

Volgens vice-president Richard Pruitt van het bedrijf Royal Carribean, eigenaar van het schip, is die studie van Nabu uitgevoerd bij schepen die continue op volle capaciteit varen. ‘We voldoen aan alle regels die zijn opgesteld ten aanzien van dit soort schepen’.

Massatoerisme

Inwoners van Barcelona zien niet alleen de vervuiling als een probleem. The Harmony of the Seas heeft plek voor 9.000 opvarenden, 2.000 personeel en de rest passagiers. In de zomermaanden ‘spuugt’ het dan gemakkelijk 2,6 miljoen toeristen uit het historische centrum in. Dit is ook zonder cruise-passagiers al overbelast vanwege de enorme populariteit die de stad internationaal geniet. Daniel Pardo van de vereniging van buren voor duurzaam toerisme vindt het een ‘invasie van de openbare ruimte’. Een bezoek van een cruise aan de stad vormt een grote impact. Zo begint de Gotische wijk al meer op een themapark dan op een stadswijk te lijken. Steeds meer bewoners trekken er weg vanwege de overlast van het massatoerisme dat ze er ervaren.

Economie en banen

De wellicht positieve keerzijde van een bezoek van The Harmony of the Seas is dat dit wel geld in het gemeente-laatje brengt. Het zou de lokale economie zo’n 30 miljoen euro opleveren. Volgens bronnen in de haven genereren alle cruises totaal een omzet van 796 miljoen euro. Dat betekent een bijdrage van 413,2 miljoen euro aan het bruto binnenlands product van Catalonië en werk voor 7.000 mensen. De uitgaven van cruisepassagiers op jaarbasis zouden 44,5 miljoen euro zijn.

Dit vind je misschien ook leuk