Wereldwijde promotie moet flamenco uit het slop trekken

door admin
Wereldwijde promotie moet flamenco uit het slop trekken

Het plan om de flamencodans in de rest van de wereld te promoten is een uitkomst van de conferentie ‘Mudanzas para después de una crisis’ die in Jerez de la Frontera – een belangrijke bakermat van de flamencodans- werd georganiseerd. De conferentie vond plaats in het kader van het 25e Festival de Jerez en had als doel om het heden en de toekomst van de flamenco vanuit verschillende invalshoeken te analyseren. 

Denktank van deskundigen

Deskundigen – vertegenwoordigers uit de communicatiesector, het bedrijfsleven, het cultureel management, de marketing, de economie en het rechtssysteem – hebben de flamencodans geanalyseerd als merk, als professionele en zakelijke activiteit en als een culturele industrie. Coördinator van de conferentie, Francisco López, benadrukte bij de presentatie van de conclusies dat het om ‘een gedeeltelijke benadering’ gaat: de deskundigen hielden zich niet bezig met artistieke creatie.

Vijf panels hebben zich op een specifiek thema geconcentreerd en de leden ervan zijn gekozen met het idee dat ‘hun beroepsprofielen complementair waren’ en hun bijdragen verrijkend waren. In een eerste, fase werd een diagnose van de huidige situatie gesteld, daarna stelde iedere groep een reeks aanbevelingen op.

Merkimago en marketing

Wat het merkimago en de marketing betreft was de conclusie dat ‘het creatieproces van het merk even belangrijk is als het product’. De deskundigen uit deze groep kwamen met het idee om het gevoel van pluraliteit te versterken, om op middellange termijn een nieuw publiek te bereiken en om meer gebruik te van de publieke mediakanalen. Ook wil de groep de communicatie in de branche professionaliseren, door o.a. digitale media in te zetten om andere perspectieven en gezichtspunten te laten zien, en kijken waar banden aangehaald kunnen worden met bedrijven die het merk Spanje versterken. Daarbij moet digitalisering meer omvatten dan het hebben van een webpagina: het gaat vooral ook over zakendoen op het net. Tenslotte zou flamenco meer zichtbaar moeten zijn op de grote digitale platforms, al is het lastig om hier toegang tot te krijgen. 

Product en productie

 ‘De flamencodans is een cultureel product zonder concurrentie buiten ons land, een strategische hulpbron’, volgens het panel Product en Productie, dat ook vaststelde dat er behoefte is aan meer opleiding op het gebied van cultureel management voor kunstenaars, aangezien professionalisering hiervan ‘het lanceren van nieuwe initiatieven bevordert’.

Er is een gebrek aan meetindicatoren op dit gebied en gebrek aan kennis van de markt en de vraag. Een nieuw op te richten Flamenco Observatorium zou hierbij kunnen helpen door onder andere relevante gegevens te verstrekken over het publiek van flamencoshows. 

Zonder strategie is de branche te afhankelijk van publieke en private subsidies. 

Publieke en particuliere steun zou bovendien niet op de productie, maar op de markt moet worden gericht. Flamenco is Spaans erfgoed, een culturele en economische troef die identiteit, rijkdom en genereert en onderscheidend is, wat een drievoudig concurrentievoordeel is dat met verantwoordelijkheid, intelligentie en planning moet worden ingezet.

Verspreiding en financiering

De werkgroep die zich boog over het thema distributie wees onder meer op het opstellen van een gedragslijn, aangevuld met opleidingscursussen en een gegevensbank voor distributeurs van flamenco, en de promotie van flamenco tijdens culturele evenementen. 

De verlaging van de BTW tot 4%, stimuleren van sponsoring via inkomstenbelasting (IRPF) en fiscale stimuleringsmaatregelen voor bedrijven waren enkele van het financieringspanel. 

Toekomst

De presentatie van de conclusies van de conferentie “Mudanzas para después de una crisis” werd bijgewoond door Isamay Benavente, directeur van het Festival de Jerez, die de 25 deelnemende deskundigen bedankte voor hun bijdragen. ‘Het festival zal ook in de toekomst dergelijke bijeenkomsten houden met professionals uit de sector of daarbuiten om informatie uit te wisselen en na te denken over wat er gebeurt en wat de toekomst in petto heeft’, zei zij.

Dit vind je misschien ook leuk