Voor de liefhebber: opnieuw een Spaans vliegveld te koop

door admin
Voor de liefhebber: opnieuw een Spaans vliegveld te koop

Ciudad Real is niet de enige plek in Spanje waar een kant en klaar vliegveld ligt, dat nog nooit werd gebruikt. De spookluchthaven die nu te koop staat werd in 2009 geopend na een investering van ruim 1 miljard euro. Het faillissement werd amper drie jaar later aangevraagd.

Symbool van verspilling belastinggeld

In plaats van dat 2,5 miljoen passagiers op jaarbasis gebruik gingen maken van de luchthaven, werd deze een van de vele symbolen van verspilling die Spanje rijk is. Uiteindelijk vlogen slechts 31.000 passagiers in 2010 via Ciudad Real en moesten in korte tijd 71 personen ontslagen worden. Opmerkelijk detail: de twee directeuren, Juan Antonio León Triviño y José Cano, wezen zichzelf elk 2,2 miljoen euro toe.

80 miljoen euro

Wie 80 miljoen euro tot zijn beschikking heeft in de periode tussen 3 november en 31 december aanstaande, zou de nieuwe eigenaar kunnen worden van de luchthaven. Dit is een schijntje van wat de bouw ervan ooit kostte. Van de opbrengst van de uiteindelijke verkoop zullen eerst de bij de verkoop betrokken personen worden betaald en daarna de 71 personeelsleden. De totale schuld van het vliegveld is ruim 500 miljoen euro.

Filmdecor

In 2012 diende de zieltogende luchthaven nog als decor voor de film ‘Los amantes pasajeros’ van de Spaanse regisseur Pedro Almodóvar met in de hoofdrollen Antonio Banderas en Penélope Cruz.

26 Spaanse luchthavens in problemen

Ciudad Real is niet de enige Spaanse luchthaven in financiële problemen. In totaal balanceren 26 vliegvelden op het randje van faillissement. Het gaat hier om: Asturias, FGL Granada-Jaén, Vigo, Jerez de la Frontera, A Coruña, La Palma, Santander, Almería, Valladolid, Pamplona, San Sebastián, Melilla, El Hierro, León, Badajoz, Salamanca, Logroño, La Gomera, Madrid-Torrejón, Burgos, Córdoba, Albacete, Huesca-Pirineos, Madrid-Cuatro Vientos, Sabadell en San Bonet.

Castellón

Ook de luchthaven van Castellón licht er al sinds de afronding van de bouwwerkzaamheden werkloos bij. Van de 47 Spaanse vliegvelden die in gebruik zijn, opereren er maar negen met winst. Het land heeft meer vliegvelden dan welk Europees land dan ook: er is een luchthaven per miljoen inwoners. Dat is meer dan in Frankrijk (een vliegveld per 1,2 miljoen inwoners), Duitsland (een vliegveld per 2,3 miljoen) of Nederland (een per 3,3 miljoen). In de deelstaat Galicië krijgen maatschappijen een vergoeding per passagier zodat ze blijven landen op de regionale vliegvelden.

Chaos 

Voor politici in de regio’s waar vliegvelden werden gebouwd, zonder dat werkelijk werd onderzocht of er wel voldoende vraag naar was, vormde het hebben van een vliegveld de beste garantie voor de toekomst. Een vliegveld betekende aanvoer van toeristen, zodat er vakantiewoningen en hotels aan golfterreinen gebouwd konden worden. Maar de praktijk pakte heel anders uit en zadelde een hoop regio’s op met grote schulden. 

Dit vind je misschien ook leuk