Bovendien staan ook miljoenen euro’s aan Europese fondsen op het spel nu de kersverse rechtse gemeentebesturen, vaak tot stand gekomen door een samenwerking tussen PP en Vox fietspaden en milieuzones beginnen af te schaffen.
Na de lokale verkiezingen van 28 mei was Elche (Alicante) de eerste stad die deze stap aankondigde. Hier trad een nieuw gemeentebestuur aan onder leiding van de PP. Dit ontmantelt nu de drie belangrijkste fietsroutes in de stad. Ook de milieuzone moet het ontgelden. Deze zou “inbreuk maken” op de vrije circulatie van auto’s. De voormalig wethouder van Mobiliteit, Esther Díez, waarschuwt voor de “economische impact” die deze besluiten gaan hebben, nog afgezien van de ideologische dimensie ervan.
Nog niet zo lang geleden kreeg Elche goedkeuring van het ministerie van Transport om toegang te krijgen tot Europese subsidies (Next Generation-fondsen) ter waarde van 2,4 miljoen euro. Geld dat was bestemd voor onder meer de verbetering van fietspaden en de installatie van meer milieuzones.
Bekijk ook: “Onverantwoordelijk geknoei” als reactie op nieuw fietspad in Spanje
De nieuwe gemeente heeft nu besloten om “zo snel mogelijk” een gedeelte van een van de fietspaden die met deze fondsen zijn aangelegd te verwijderen. Díez noemt het besluit “krankzinnig”. Het zou de connectiviteit van de infrastructuur tenietdoen, het geld zou moeten worden terugbetaald, daarbovenop kan de gemeente een fikse boete verwachten en voor de ontmanteling is ook publiek geld nodig.
Valladolid
In Valladolid gebeurt hetzelfde. Maandag kondigde de kersverse PP-burgemeester aan de mobiliteitsverordening af te schaffen. Die wet heeft geleid tot emissievrije wegen in het centrum van de stad. Volgens de burgemeester zit het centrum vast en is chaotisch door de regeling. Daarom worden fietspaden en bus- en taxibanen verwijderd.
“Polieke wraakzucht en technische onwetendheid”
“Dit is een beslissing die geen enkele, ik herhaal, geen enkele mobiliteitsexpert zou nemen gezien de zeer positieve resultaten die zijn behaald. Het kan alleen begrepen worden vanuit politieke wraakzucht en technische onwetendheid. Het is een slechte beslissing die tegen alles ingaat wat nodig is”, klaagde Darío S., mobiliteitstechnicus en geograaf aan de Universiteit van Valladolid, op Twitter. Dit besluit kan leiden tot het verlies van 483 miljoen euro voor de stad.
Gijón
Ook Gijón neemt besluiten die tegen de belangen van het milieu ingaan. De nieuwe burgemeester Carmen Moriyón, van Foro Asturias, kon aantreden na een overeenkomst met Vox. Direct kondigde ze aan dat een van haar eerste maatregelen is dat auto’s weer door de stad gaan rijden “zonder enige vorm van milieulabel”.
De Europese Unie heeft aanzienlijke fondsen toegekend om de steden te helpen bij de overgang naar duurzame mobiliteit en het aanpassen aan de gevolgen van klimaatverandering. Door de fietspaden te verwijderen en de groene mobiliteit terug te schroeven, lopen steden zoals Elche, Valladolid en Gijón het risico deze financiële steun te verliezen.
“Frustrerend en zorgwekkend”
Voor Díez is deze conservatieve en klimaatontkennende golf even “frustrerend als zorgwekkend”. Er worden stappen achteruit gezet – zegt zij – op een “sleuetelmoment” in de strijd tegen klimaatverandering en in de aanpassing van steden aan het groene kapitalisme. “We gaan terug naar de 20e eeuw, terwijl we de transformaties zouden moeten versnellen”, klaagt hij.
Bekijk ook: Fietsen in Spanje