Akkoord nulemissievoertuigen in Glasgow niet ondertekend door Spanje

door admin
Akkoord nulemissievoertuigen in Glasgow niet ondertekend door Spanje

Tijdens de klimaattop in Glasgow werd woensdag door meer dan 100 partijen een akkoord ondertekend over nulemissievoertuigen. Daaronder waren 31 landen, waaronder Finland, het Verenigd Koninkrijk en Canada, maar de drie grootste markten – de VS, China en Japan – tekenden net als Spanje, Duitsland en Frankrijk nog niet.

Tot de ondertekenaars van de overeenkomst behoorden verder 38 regionale autoriteiten, 11 autofabrikanten, 27 wagenparkeigenaars en bedrijven die zich richten op gedeelde mobiliteit. Onder de autofabrikanten die het pact hebben ondertekend – samen goed voor bijna een kwart van de wereldwijde verkoop – bevinden zich grote bedrijven als General Motors, Ford, Mercedes Benz en Volvo.

Spanje heeft ‘alles gedaan’ in strijd tegen verbrandingsmotor

Bronnen van het Spaanse Ministerie voor Ecologische Transitie en de Demografische Uitdaging hebben aan het Spaanse persbureau Efe verzekerd dat ‘Spanje alles heeft gedaan’ om de verkoop van bestelwagens en nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor in 2035 te verbieden.

Het begin van het einde voor benzine- en dieselauto’s

De overeenkomst die in Glasgow is ondertekend, moet het begin van het einde inluiden van benzine- en dieselvoertuigen, die geleidelijk zullen worden afgeschaft en vervangen door emissievrije voertuigen tegen 2035 op belangrijke markten en tegen 2040 in de rest van de wereld. Volgens het Verenigd Koninkrijk, voorzitter van de COP26, maakt deze overeenkomst duidelijk dat landen en bedrijven die er niet in slagen hun autoproductie dit decennium te elektrificeren, hun huidige marktaandeel eenvoudigweg zullen verliezen aan concurrenten. De landen die ondertekend hebben – waaronder India, Canada en Chili – zijn goed voor bijna 15% van de wereldwijde automarkt, goed voor 11,5 miljoen voertuigen.

Een vijfde van de uitstoot van broeikasgassen

Het vervoer is verantwoordelijk voor een vijfde van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, hiervan komt 89% voor rekening van het wegvervoer. Elektrificatie van het wegvervoer is essentieel om de koolstofuitstoot dit decennium te halveren en zo de opwarming van de aarde te stabiliseren op 1,5 graden Celsius.

Voertuigen zonder uitstoot die worden aangedreven door hernieuwbare bronnen kunnen de uitstoot van broeikasgassen tijdens de levensduur van het voertuig met 80% verminderen. Met de huidige verkochte nulemissieauto’s worden de levenscyclusemissies met meer dan 50% verminderd vergeleken met die van conventionele voertuigen. En deze voordelen zullen toenemen naarmate het wereldwijde elektriciteitsnet meer en meer hernieuwbare energie omvat. En daarmee bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelstellingen.

Over COP26

COP26 wordt gezien als de belangrijkste klimaattop sinds de top van 2015 in Parijs. Toen werd door bijna tweehonderd landen het Parijsakkoord gesloten. De landen beloofden hierin de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal 2 graden Celsius door het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen. De top in Glasgow is bedoeld om landen de kans te geven nieuwe, ambitieuzere klimaatplannen in te dienen om te zorgen dat de afspraken van Parijs in zicht blijven.

Dit vind je misschien ook leuk