Deze Spaanse wijn verovert de Verenigde Staten

Recordjaar voor export

door Elize van LoonElize van Loon
Albariño uit Rias Baixas steeds populairder in VS

De export van Albariño‑wijnen uit de DO Rías Baixas naar de Verenigde Staten bereikte in 2025 een recordhoogte. De Amerikaanse markt is nu goed voor een derde van alle export en bevestigt de internationale groei van de Galicische wijnsector.

De Denominación de Origen (DO) Rías Baixas heeft bekendgemaakt dat de verkoop van Albariño‑wijnen in de Verenigde Staten in 2025 een historisch hoogtepunt heeft bereikt. Volgens cijfers van het Consejo Regulador bedroeg de totale omzet 25,8 miljoen dollar. Dat is een stijging van 1,6 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. In totaal ging het om 2,925 miljoen liter, wat neerkomt op een groei van 2,6 procent.

De Verenigde Staten zijn inmiddels de belangrijkste exportbestemming voor wijnen uit het Galicische wijngebied Rías Baixas. Het land is goed voor 34 procent van het totale exportvolume. Daarmee is het een strategische markt voor de Galicische wijnhuizen die de afgelopen jaren sterk hebben ingezet op internationalisering.

Albariño als visitekaartje

Rías Baixas ligt in het zuidwesten van Galicië, langs de Atlantische Oceaan, in de provincie Pontevedra en deels A Coruña. Het gebied wordt gekenmerkt door de diepe riviermondingen (de “rías”) die het landschap vormen.

Albariño is de druif die Rías Baixas wereldwijd op de kaart heeft gezet. De frisse, aromatische witte wijnen behoren tot de meest herkenbare producten van Galicië. De zee en de granieten bodem geven de wijn een kenmerkende ziltige toets en een minerale ondertoon. Dat maakt de wijn onderscheidend van veel andere witte wijnen.

Toekomstige uitdagingen

Het succes in de VS toont aan dat de combinatie van kwaliteit, marketing en distributie werkt. Voor veel wijnhuizen betekent dit zowel hogere inkomsten als een sterkere merkpositie in een concurrerende markt.

Maar ondanks de positieve cijfers zijn er ook uitdagingen. De concurrentie van andere witte wijnen, zoals Sauvignon Blanc en Chardonnay, blijft groot. Daarnaast spelen ook wisselkoersen en handelsregels een rol in de exportcijfers. Maar, zo benadrukt het Consejo Regulador, de trend is voornamelijk positief. De Amerikaanse consument raakt steeds meer vertrouwd met Albariño.

Impact voor Galicië

Voor Galicië is dit record een belangrijke economische impuls. De wijnsector is een van de pijlers van de lokale economie en is goed voor de werkgelegenheid in zowel productie als toerisme. Het succes in de Verenigde Staten kan bovendien bijdragen aan een grotere internationale bekendheid van Galicië als wijnregio.

Dit stadje wordt de nieuwe wijnhoofdstad van Spanje