Spanjaarden beginnen massaal te hamsteren in supermarkten

door admin
Spanjaarden beginnen massaal te hamsteren in supermarkten

Zo stonden dinsdag om acht uur ’s ochtends in Madrid al lange rijen mensen te wachten voor de gesloten deuren van de supermarken die pas een uur later open zouden gaan. Ook lange rijen auto’s in de rij voor een plekje in de parkeergarages van de supermarkten tekenden het Madrileense straatbeeld van begin deze week. Enerzijds uit gemak omdat boodschappen doen met kinderen die noodgedwongen thuis zitten veel gedoe is, anderzijds uit angst voor wat nog komen gaat.

Bevoorrading blijft gegarandeerd

De supermarktketens hebben laten weten dat er geen bevoorradingstekorten dreigen als gevolg van de coronacrisis. Ondanks de extreme verkoopcijfers van de afgelopen dagen, zullen de schappen in de supermarkten dagelijks worden aangevuld. Volgens Asedas, de Spaanse Vereniging voor Supermarktdistributeurs, beschikt Spanje over een van de meest efficiënte voedingsmiddelendistributie van Europa en is het systeem voldoende uitgerust om extreme situaties zoals deze op te kunnen vangen.

Paniek onnodig

Om de consument ervan te overtuigen dat de beelden in de media en op sociale netwerken van lege schappen geen reden tot zorg zijn, heeft de distributiesector de boodschap afgegeven dat alle producten dagelijks zullen worden aangevuld en er dus geen sprake zal zijn van bevoorradingstekorten. Ook Juan Roig, directeur van supermarktketen Mercadona, bevestigt dat in Madrid en Vitoria de aankopen in de afgelopen dagen aanzienlijk groter waren, maar dat volle schappen gegarandeerd zullen blijven. De bevoorrading van alle producten zal normaal blijven verlopen, met hooguit een uitzondering voor desinfecterende producten als handgel en desinfecterende zeep. Roig roept consumenten op vooral rustig te blijven en geen angst te hebben voor lege supermarkten. Omdat Mercadona de nummer één supermarkt van Spanje is, is deze keten een goede graadmeter voor alle andere supermarkten in Spanje.

Ook al voordat het besluit om de scholen te sluiten in de regio’s Madrid Baskenland en La Rioja bekend werd, signaleerde onderzoeksbureau Nielsen een toegenomen verkoop van levensmiddelen. In de laatste week van februari steeg de verkoop van houdbare levensmiddelen en antibacteriële lichaamsverzorging met 8,3% vergeleken met diezelfde week in 2019. De verkoop van rijst en peulvruchten steeg zelfs respectievelijk met 45% en 47%, de verkoop van pasta steeg met 30%. Het allerpopulairst waren thermometers en zeep: de verkoop hiervan steeg met 200%.

Dit vind je misschien ook leuk