Introductie sociaal-ethisch schoolvak zorgt voor controverse in Spanje

door admin
Introductie sociaal-ethisch schoolvak zorgt voor controverse in Spanje

Volgens de nieuwe Spaanse onderwijswet (LOMLOE) biedt het vak ‘Gemeenschapszin en Ethische Waarden’ kinderen uit het basisonderwijs de mogelijkheid om adequaat om te gaan met actuele ethische kwesties en problemen. Het ministerie van Onderwijs heeft afgelopen week het voorstel voor de introductie van dit vak naar de autonome regio’s gestuurd. 

Deze kunnen op hun beurt op- of aanmerkingen aanleveren alvorens zij met het document akkoord gaan. “Speciale aandacht zal uitgaan naar emotionele opvoeding en educatie in ethische waarden. Leerlingen in het basisonderwijs krijgen les over genderidentiteit en zij worden gestimuleerd een actief empathische houding aan te nemen en respect te hebben voor minderheden en de diversiteit in persoonlijke identiteiten. Ook wordt aandacht besteed aan de multiculturele samenleving, migratie, de klimaatverandering en het verwerpen van gendergeweld”, staat onder andere in het document. 

Meer aandacht voor maatschappelijke thema’s

Volgens de krant La Razón voorziet de nieuwe onderwijswet in educatie op het gebied van tekstbegrip, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden, audiovisuele communicatie, digitale vaardigheden, ontwikkeling van creativiteit en wetenschaps- en ondernemerszin.

Evenzo moet er aandacht komen voor affectieve-seksuele opvoeding, gendergelijkheid, vrede, verantwoorde consumptie en duurzame ontwikkeling en gezondheidseducatie. Basisschoolleerlingen moeten volgens het voorstel van de minister ‘gestimuleerd worden in de ontwikkeling van hun autonomie en hun levensbeschouwing’. 

‘Totalitair gespuis’

Dat zelfs vakken als rekenen en wiskunde een ‘sociaal-emotionele’ benadering krijgen is bij de Partido Popular, Ciudadanos en Vox in verkeerde aarde gevallen. Samen hebben zij hier bezwaar tegen aangetekend en het voorstel van de minister afgedaan als “waanzin, voor-de-gek-houderij en een initiatief van gespuis”. 

Vox-leider Santiago Abascal reageerde op Twitter het felst tegen het voorstel. “Handen af van onze kinderen, totalitair gespuis! Geen rekenen met genderperspectief, geen indoctrinatie in historisch geheugenverlies, geen seksuele educatie voor jonge kinderen, geen aanval op gezinnen, geen les in haat tegen Spanje!”, twitterde Abascal. Ana Pastor van de PP deed het voorstel van de minister af als ‘grenzeloze onzin’ en suggereerde dat het bedacht moet zijn door iemand die goed de weg kwijt is. 

Mathematisch denken bij oplossen dagelijkse problemen

De nieuwe onderwijswet beoogt met de genderbenadering bij rekenen en wiskunde leerlingen duidelijk te maken dat ook vrouwen in het verleden belangrijke bijdragen hebben geleverd aan dit vak. Maar leerlingen moeten met een sociale benadering vooral gestimuleerd worden in het logisch denken zodat zij adequate vergelijkingen kunnen maken en gevoel krijgen voor maten en verhoudingen. Alleen dan kunnen gegevens juist worden geïnterpreteerd. De emotionele focus moet gericht zijn op de ontwikkeling van het incasseringsvermogen en het herkennen van emoties. Leerlingen zien dan in dat fouten maken bij het leerproces hoort, dat zij ondanks de fouten moeten doorzetten en vervolgens de voldoening ervaren van een succesvolle oplossing.

Door gegevens te leren ordenen en deze juist te interpreteren kunnen kinderen deze mathematische vaardigheid ook toepassen bij het oplossen van problemen die zich voordoen in het dagelijks leven, zo stelt het document. 

Dit vind je misschien ook leuk