Dit Retech-initiatief heeft een budget van 2 miljoen euro en wordt geleid door het Andalusische Digitale Agentschap in samenwerking met de gemeente Granada en het ministerie van Cultuur. Het project verbindt kunstmatige intelligentie en de toeristische sector met elkaar, zo klinkt het. De omgeving van het Alhambra wordt gebruikt voor de ontwikkeling van “een van de meest ambitieuze kunstmatige intelligentieprojecten in de toeristische sector”.
Realtime representatie van het fysieke monument
Het doel is om de ervaring van bezoekers te verbeteren door het toepassen van technologie, met name kunstmatige intelligentie en het internet der dingen (IoT). Met behulp van geavanceerde sensoren worden gegevens verzameld om een ”digitale tweeling” van het Alhambra te creëren, een nauwkeurige en realtime representatie van het fysieke monument.
Bezoeken “verrijkend” maken
Met het ontwikkelen van simulaties willen de initiatiefnemers bijvoorbeeld bezoekersstromen analyseren en optimaliseren. Het project zal ook gebruik maken van augmented reality om de bezoeken “verrijkend” te maken. Je bezoekt bijvoorbeeld een van de zalen van het Alambra en kunt via augmented reality en je smartphone een realtime weergave zien van het leven in die kamer in verschillende tijdperken, hoe mensen interacteerden, het meubilair en de decoraties van toen.
AI omarmen
De regering van Andalusië heeft meer kunstmatige intelligentie-initiatieven gelanceerd die op verschillende gebieden worden toegepast, zoals onderwijs, gezondheidszorg en dus ook toerisme. Het doel daarbij is niet om mensen te vervangen maar ze te begeleiden door kunstmatige intelligentie te omarmen.
Lees ook: Ontdek de verborgen schatten van het Alhambra met een speciale tour