Andalusië betaalde voor nieuws over ‘uitstekend crisisbeheer coronavirus’

door admin
Andalusië betaalde voor nieuws over 'uitstekend crisisbeheer coronavirus'

Hieronder de landelijke dagbladen El Mundo, ABC, El Confidencial, Europa Press, Cope, Libertad Digital, OkDiario en de regionale krant Sur. Ook op het sportportaal El Desmarque verscheen een zogenoemde ‘publireportaje’. Die artikelen zijn, volgens de krant El País die er vorige week een artikel aan wijdde, niet of nauwelijks van redactionele artikelen te onderscheiden. In de artikelen werden de prestaties van de regioregering op het gebied van materialen voor zorgprofessionals of investeringen daarin gemeld, terwijl het feitelijk slechts nog gaat om plannen of projecten van de regering. 

El País voelde de Junta de Andalucía hierover aan de tand en kreeg als reactie dat dit type campagnes een onderdeel vormt van de promotiestrategie. ‘Het dient ter aanvulling op de traditionele publiciteit en de campagnes op sociale media’, zeiden bronnen bij de Junta, die geen details konden geven over de hoogte van het bedrag dat werd besteed aan de propaganda van het eigen beleid. Wel gaf men aan dat die uitgaven binnen een contract met het bureau Saatchi vallen waaraan in september vorig jaar 5 miljoen euro werd betaald. 

In een van de artikelen was te lezen dat er 26.000 bedden voorbereid waren voor opvang van coronapatiënten, maar dit betrof een schatting die was opgenomen in het noodplan dat op dat moment nog steeds niet is geactiveerd. Ook wordt er gesproken over een investering van 1 miljard euro, in werkelijkheid 892 miljoen, voor zzp’ers en mkb’s die getroffen zijn door de coronacrisis. Van dit bedrag komt in werkelijkheid maar 65 miljoen uit het budget van de Junta terwijl de rest afkomstig is uit het Garantiefonds van de centrale overheid of uit belastinguitstel.

Op 28 maart publiceerde OkDiario een artikel met als titel ‘Brutal reacción de Andalucía ante el coronavirus: saca 1.600 respiradores, 26.000 camas y 1.400 sanitarios de ‘la nada’ (Brute reactie van Andalusië op het coronavirus: Haalt 1.600 ademhalingstoestellen, 26.000 bedden en 1.400 zorgprofessionals uit het niets’. De impact van dit artikel met name op Facebook was enorm met ruim 152.000 betrokkenheidsacties vanaf die dag in de eerste 48 uur na verschijning. Drie dagen later verscheen een artikel in dezelfde krant met dezelfde strekking. Alleen stond er toen duidelijk bij vermeld: ‘gesponsord door de Junta de Andalucía’. Bij geen van de twee artikelen stond een redacteur vermeld en de inhoud was vrijwel gelijk.

Ook in artikelen van dezelfde strekking in EuropaPress, La Opinión de Málaga, La Voz de Almería en Granada Digital is geen enkele verwijzing te vinden naar dat het gaat om gesponsorde inhoud.

Dit vind je misschien ook leuk