Bedrijven in Spanje helpen werknemers bij coronastress

door admin
Bedrijven in Spanje helpen werknemers bij coronastress

Bijna de helft van de Spanjaarden geeft aan zich tijdens de quarantaine op emotioneel vlak steeds minder goed te voelen naarmate de uittredingsfases vorderen. Bijna 80% van de ondervraagden geeft aan zich onzeker te voelen en daar veel stress van te ondervinden. 43% heeft last van depressieve gevoelens, 44% heeft geen vertrouwen en 47% geeft aan prikkelbaarder te zijn. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door de Universiteit van Baskenland. 

De emotionele stress komt vaker voor bij vrouwen, alleenstaanden, mensen die besmet zijn geweest met het coronavirus en nabestaanden van overleden Covid-19-patiënten. Omdat werknemers hun angst- en stressgevoelens tijdens de quarantaine niet konden ontladen, worden deze meegenomen naar de werkvloer. Isabel Aranda van het Officiële College voor Psychologen in Madrid is van mening dat er een taak voor werkgevers is weggelegd om deze problemen aan te pakken. 

Empathie en goede communicatie 

Volgens Maite Aranzabal, onafhankelijk adviseur van modeketen Adolfo Domínguez, is goede en directe communicatie tussen de directie en het personeel van een bedrijf van groot belang bij het opnieuw opbouwen van het vertrouwen. Ook als er onzekerheden bestaan, moeten deze open met het personeel worden gedeeld. Daarmee worden de werknemers volgens Aranzabal meer betrokken bij het bedrijf. “Er moet in deze fase van de epidemie goed naar de werknemers worden geluisterd om te achterhalen wat hen de meeste zorgen baart. Ook moeten werknemers via de werkgever de mogelijkheid krijgen voor medische en psychologische hulp”, aldus Aranzabal. 

Flexibiliteit

De Spaanse bierproducent Mahou San Miguel probeert zo goed mogelijk voor de psychologische gezondheid van de werknemers te zorgen. Alle 3,5 duizend werknemers kunnen gebruik maken van een telefonische hulplijn bij medische of psychologische problemen. Momenteel keren de werknemers van het bedrijf in toerbeurten terug op de werkvloer, met dagen van maximaal vijf uur, in de overige uren wordt het werk vanuit huis gedaan. Algemeen directeur Alberto Rodríguez-Toquero is van mening dat de coronapandemie voor meer flexibiliteit binnen zijn bedrijf heeft gezorgd. Zo zal ook na de coronapandemie meer worden thuisgewerkt dan daarvoor het geval was. Momenteel is de bezetting op de werkvloer nog 30%, maar Rodríguez-Toquero hoopt dat dit in september weer 100% zal zijn. Alle werknemers die voor het eerst terugkeren op de werkvloer worden vooraf online geïnstrueerd over de gang van zaken, ze worden ondervraagd over hun gezondheid en getest op het coronavirus. Wekelijks moeten ze een vragenlijst beantwoorden over hun emotionele gezondheidssituatie. Als in de eerste week blijkt dat een werknemer problemen heeft om weer aan het werk te gaan, zal hier direct hulp voor worden aangeboden. 

Dat doet ook cateringbedrijf Sodexo, met een psychologische hulplijn waar alle werknemers gebruik van kunnen maken. Ook zijn er lijnen beschikbaar voor werknemers die na een tijdelijke ontslagregeling weer terugkeren naar het werk. Bestuursvoorzitter Carina Cabezas merkt op dat naarmate er meer mensen terugkeren naar het werk, de angst voor besmetting op de werkvloer minder is geworden. De eerste werknemers die terugkeerden hebben de anderen op de hoogte gesteld van de gang van zaken en hen ervan overtuigd dat de werkvloer veilig is, aldus Cabezas.  

Ook verzekeringsmaatschappij Aegon probeert met directe communicatie en empathie het vertrouwen van de werknemers te winnen. Op het moment dat de motivatie om terug te keren naar het werk laag is, wordt er volgens HR-directeur Smara Conde direct ingegrepen met onder andere psychologische hulp. Tot nu toe hebben hier nog maar vijftien mensen gebruik van gemaakt, volgens Conde omdat de werknemers het gevoel hebben er door de goede communicatie niet alleen voor te staan. 

Dit vind je misschien ook leuk