De Lage Emissiezone in Málaga (ZBE) wordt vanaf november 2025 gehandhaafd. Alle bestuurders die niet aan de milieueisen voldoen en toch het centrum binnenrijden, riskeren dan een boete. Tijdens een bijeenkomst over duurzame mobiliteit werd duidelijk dat het Málaga’s ambitie is om een voorbeeldstad te worden op het gebied van bereikbaarheid en milieuvriendelijk vervoer.
De invoering van de Lage Emissiezone Málaga is onderdeel van een breder mobiliteitsplan dat de stad al meer dan twintig jaar stap voor stap uitvoert. Sinds 2021 is er een officieel Plan de Movilidad Urbana Sostenible (PMUS). Daarin wordt vooral ingezet op beter openbaar vervoer, zoals de metro en elektrische bussen. Ook zijn er al verschillende parkeerplaatsen aan de rand van de stad aangelegd om autoverkeer uit het centrum te weren.
Trinidad Hernández, wethouder Mobiliteit van Málaga, noemde de stad tijdens het Foro de Movilidad Sostenible een voorbeeld voor andere steden: “In Madrid gebruiken ze ons werk aan de ZBE als referentie.” Ze benadrukte wel de noodzaak van meer investeringen, met name in regionale verbindingen en stabiele financiering.
Slimme oplossingen van Madrid als voorbeeld
Een opvallende spreker tijdens het mobiliteitsforum was Francisco Javier Gómez López, topfunctionaris van het openbaar vervoersconsortium in Madrid. Hij deelde de successen van de hoofdstad, waar 93% van de inwoners op minder dan 350 meter van een bushalte woont. Madrid beschikt over een volledig elektrische vloot stadsbussen en verwerkt jaarlijks zo’n 1,7 miljard reizigers.
Volgens Gómez López zijn overstapstations, zogenaamde ‘intercambiadores’, cruciaal voor succes. Die bieden comfort en gebruiksgemak, wat het openbaar vervoer aantrekkelijker maakt. Zulke voorbeelden kunnen Málaga inspireren bij het verbeteren van de duurzame mobiliteit in en rond de stad.
Verbetering regiovervoer als prioriteit
Tijdens een paneldiscussie bleek dat ook omliggende gemeenten zoals Alhaurín de la Torre graag betere verbindingen met Málaga willen. De afstand tot de dichtstbijzijnde bushalte is vaak 2,5 kilometer, maar de verbindingen zijn nog beperkt. Volgens de lokale wethouder is samenwerking met Málaga en de Junta de Andalucía essentieel om dit te verbeteren.
Miguel Ruiz, directeur van het busbedrijf EMT Málaga, onderstreepte de noodzaak van samenwerking: “We moeten kijken naar succesvolle projecten zoals de nieuwe lijn 165 naar Rincón de la Victoria.”
ZBE stimuleert elektrische mobiliteit
Een belangrijk doel van de Lage Emissiezone is het stimuleren van elektrisch rijden. Toch blijft de overstap naar elektrisch in Spanje achter bij buurlanden, onder meer door het lagere gemiddeld inkomen. Volgens Manuel Muñoz van Endesa zijn er nog grote knelpunten, zoals een stroomnet dat onvoldoende is voorbereid op massaal elektrisch laden. “De netcapaciteit is ontworpen voor een ander tijdperk,” waarschuwde hij.
Ook het aanbod van laadpunten groeit nog onvoldoende mee. Endesa investeert daarom in snelladers en betaalbare oplossingen voor bedrijven.
Meer ruimte voor voetgangers en fietsen
Naast elektrisch vervoer zet Málaga ook stevig in op fietsverkeer en voetgangerszones. Dankzij snelheidsbeperkingen wordt er rustiger gereden en neemt de verkeersveiligheid toe. “We maken de stad leefbaarder”, zei wethouder Hernández.
De geplande uitbreiding van de metro richting het ziekenhuisgebied moet nog meer mensen verleiden om de auto te laten staan. Metro-directeur Fernando Lozano: “We willen reizigers winnen van het privévervoer.”
ZBE straks ook buiten Málaga
Tot slot werd besproken dat ook omliggende gemeenten, zoals Alhaurín de la Torre, binnen enkele jaren hun eigen Lage Emissiezone moeten invoeren. Zodra het inwoneraantal boven de 50.000 uitkomt, naar verwachting binnen vier à vijf jaar, zijn ze daartoe verplicht. De voorbereidingen zijn daar al begonnen.
Welke auto’s hebben toegang tot Málaga’s Lage Emissiezone?
Vrije toegang:
AUTO’S EN MOTOREN:
Eerste drie jaar (na invoering ZBE):
- CERO (0-emissie)
- ECO
- C
- B
- Zonder milieusticker (Sin etiqueta en het 2e en 3e jaar alleen als het voertuig in Málaga is geregistreerd)
BESTELWAGENS:
Eerste vijf jaar:
- CERO
- ECO
- C
- B
- Zonder milieusticker (het 5e jaar alleen als het voertuig is geregistreerd in Málaga)
Altijd toegang (zonder tijdslimiet):
- Openbaar vervoer (bussen e.d.)
- Taxi’s en VTC’s (zoals Uber of Cabify)
- Historische voertuigen
- Vrachtwagens
Toegang na aanmelding (Acceso previa comunicación):
- Medische hulpdiensten
- Politie en andere veiligheidsdiensten
- Gemeentelijke diensten
- Andere private diensten van bijzonder maatschappelijk belang
Welke straten in Málaga vallen binnen de Lage Emissiezone in Málaga?
- Paseo Marítimo Antonio Machado
- Avenida Ingeniero José María Garnica
- Calle Explanada de la Estación
- Plaza de la Solidaridad
- Avenida de las Américas
- Avenida de la Aurora
- Jardines de Picasso
- Avenida de Andalucía
- Calle Compositor Lehmberg Ruiz
- Calle Hilera
- Calle Santa Elena
- Calle Honduras
- Calle Arango
- Calle Martínez Maldonado
- Avenida de Barcelona
- Plaza del Hospital Civil
- Avenida Doctor Gálvez Ginachero
- Calle Mazarredo
- Avenida del Arroyo de los Ángeles
- Paseo de Martiricos
- Calle Huerto de los Claveles
- Calle Marqués de Cádiz
- Calle Juan del Encina
- Calle Empecinado
- Plaza Capuchinos
- Alameda de Capuchinos
- Plaza Olletas
- Calle Toquero
- Calle Obispo González García
- Calle Amargura
- Calle Ferrándiz
- Paseo Salvador Rueda
- Calle Rafael Pérez Estrada
- Paseo Marítimo Pablo Ruiz Picasso
Hoe staat het met de invoering van de lage emissiezones (LEZ) in provincie Málaga?