Boycot in Duitsland van aardbeien uit Huelva om Doñana te redden

door admin
Boycot in Duitsland van aardbeien uit Huelva om Doñana te redden

De campagne werd gelanceerd door de Duitse vereniging Campact. Campagneleider Friederike Gravenhorst stelt dat “supermarktketens zoals Edeka, Lidl en anderen indirect bijdragen aan het uitdrogen van het Nationale Park Doñana door ‘droogte-aardbeien’ te verkopen.”

Boycot enige manier om druk op regering uit te oefenen

“Dit is bitter. Supermarktketens moeten hun verantwoordelijkheid nemen en deze aardbeien uit hun assortiment verwijderen. Het is de enige manier om druk uit te oefenen op de regering van Andalusië en het nationale park te redden,” voegt ze eraan toe.

Lees ook: Strijd over uitdrogend wetland Doñana is geëscaleerd naar Brussel

Campact is een vereniging die online campagnes organiseert en zichzelf omschrijft als een “burgerbeweging waarmee meer dan 2,5 miljoen mensen een progressief beleid verdedigen”. De vereniging waarschuwt dat “door goedkope aardbeien voor Duitsland te verbouwen, Spanje het risico loopt op een droogtecatastrofe in een van zijn belangrijkste nationale parken”.

Verzoek irrigatiewet onmiddellijk in te trekken

Landbouwbedrijven zouden illegaal water pompen uit het al lang uitgedroogde Doñana, om zo, zelfs in de winter, aardbeien aan Duitsland en de rest van Europa te leveren. Minister Teresa Ribera van Ecologische Transitie en Demografische Uitdaging heeft de campagne via haar Twitter-profiel onder de aandacht gebracht. Ze vraagt de Andalusische president, Juan Manuel Moreno, om de irrigatiewet die momenteel in het regionale parlement in behandeling is, “onmiddellijk” in te trekken.

“Vooral na de verkiezingswinst van de Volkspartij PP in de regionale en lokale verkiezingen afgelopen weekend, bestaat het gevaar dat waterdiefstal nu officieel wordt toegestaan”, waarschuwt de vereniging.

Duitsland is belangrijkste afnemer van Doñana-aardbeien

De ondertekenaars van de oproep richten zich tot de grootste Duitse supermarktketens – Edeka, Lidl, Rewe en Aldi – “omdat hoewel Spaanse aardbeien in heel Europa worden verkocht, Duitsland de belangrijkste klant is”.

Als de Duitse supermarkten, waar een derde van deze ‘droogte-aardbeien’ terechtkomt, stoppen met het kopen van het fruit, “zakt de handel in elkaar en heeft het nationale park nog steeds een kans”, houdt Campact vol.

Lees ook: Brussel dreigt met sancties tegen Spanje wegens wanbeleid Doñana

Dit vind je misschien ook leuk