Chaos op de luchthaven van Gran Canaria tijdens eerste drukke weekend

door admin
Chaos op de luchthaven van Gran Canaria tijdens eerste drukke weekend

De reizigers klaagden op sociale media over eindeloze rijen en chaos op de luchthaven van Gran Canaria. Touroperators van enkele van de belangrijkste markten in Europa waarschuwen voor de schade die de verspreiding van beelden van ‘enorme chaos’ afkomstig van ‘pissige passagiers’ kan toebrengen aan het imago van het eiland. De wanorde op de luchthaven was volgens Tourinews.es het gevolg van een opeenvolging van fouten. 

Verschillende factoren zouden ten grondslag liggen aan de ineenstorting van de activiteiten op de luchthaven in Las Palmas.

  • Enerzijds viel de landing van meerdere vluchten samen met een hoge bezettingsgraad, een omstandigheid die zich sinds het uitbreken van de pandemie niet vaak heeft voorgedaan. 
  • Voorts werd het proces verder bemoeilijkt door de gezondheidscontroles die werden ingesteld om de verspreiding van Covid-19 te voorkomen. “Blijkbaar waren slechts 8 van de 14 beveiligingscontroles open”, legt een woordvoerder van Nordic Leisure Travel Group uit.
  • AENA wees er op dat de paspoortcontrole voor Britse toeristen – verplicht sinds 1 januari 2021 – te kampen had met verzadiging. 
  • Reizigers kregen bovendien te maken met lange rijen bij de taxi’s voor vervoer naar hun accommodaties. Volgens Francisco Mendoza, voorzitter van de vereniging voor onafhankelijke taxi-chauffeurs (Asprotac), hadden de Telde en Ingenio taxi’s – met toestemming om passagiers van en naar de luchthaven te vervoeren, onvoldoende capaciteit om de toestroom van toeristen het hoofd te bieden. 

 

Pre-pandemische drukte

Op zaterdag 6 november heeft Gran Canaria Airport (LPA) 424 commerciële vluchten afgehandeld. Dat aantal bereikt in dat opzicht weer pre-pandemische niveaus. Luchtverkeersleiders moesten bovendien titanenwerk leveren om te voorkomen dat de aswolk afkomstig van de vulkaanuitbarsting op La Palma en de toegenomen activiteit op de luchthaven een impact zouden hebben op de operaties. 

‘Pissige passagiers’ en ‘huilende kinderen’

Het probleem ontstond op de grond waar reizigers eindeloos moeten wachten om de Covid-controles te passeren, in de rij moesten staan om bagage op te halen en eenmaal buiten de terminal heel lang moesten wachten ​​om een ​​taxi of bus te hebben naar het hotel. Het resultaat: “pissige” passagiers, “huilende kinderen” en beelden van ontevreden reizigers die als een lopend digitaal vuurtje rondgingen en waarover bij de autoriteiten en ondernemers op het eiland de angst ontstaat dat ze mogelijk veel potentiële toeristen afstoten.

Tot 2,5 uur in de rij

“Ze brengen meer tijd door in de rij dan dat ze nodig hadden om op Gran Canaria te komen”, klagen bronnen bij de door Tourinews geraadpleegde touroperator, die een betere organisatie eist. Claes Pellvik, communicatiemanager van Nordic Leisure Travel Group (NLTG), beweert dat er een “enorme chaos” was. Zaterdag waren 2.400 van zijn klanten op de luchthaven en die moesten ’tot 2,5 uur in de rij staan om door de gezondheidscheck te komen en hun koffer op te halen”. 
Eilandbestuur tolereert geen herhaling

De regering van Gran Canaria eist onmiddellijke actie van de Spaanse luchthavenautoriteit AENA om een janboel als die van het afgelopen weekend te voorkomen, meldt ElDiario.es. De Canarische president, Antonio Morales heeft in een nota verzekerd dat de eilandsraad “geen herhaling zal tolereren” van het “gênante spektakel dat zich afgelopen weekend op de luchthaven heeft afgespeeld met wachtrijen en wachttijden van meer dan twee uur”.

De president schreef de wanorde toe aan “organisatorische tekortkomingen in het luchthavencomplex” en heeft een beroep gedaan op AENA om “haar missie te vervullen” met het oog op de voorzienbare toename van passagiers. “Gran Canaria heeft efficiënte en goed georganiseerde luchthavendiensten nodig”, benadrukte de president.

“Het kan niet zo zijn dat terwijl de ondernemers op het eiland intensief hebben gewerkt om de terugkeer van toeristen te vergemakkelijken, Aena en de gezondheidsdienst niet in staat zijn om een normale aankomst te garanderen voor mensen die van ons eiland willen komen genieten”, besloot Morales. 

Dit vind je misschien ook leuk