BARCELONA – Voor de een is het jeugdsentiment en de ander likt nog steeds. Zelf heeft u hem vast weleens in de mond genomen. De Spaanse Chupa Chups werd in 1958 in Barcelona geboren. Het verhaal van een lollie.
Het was de Catalaan Enric Bernat die op het idee kwam van een snoepje op een vork. Daarmee wilde hij voorkomen dat kinderen hun handen vies zouden maken. De vork werd een houten stokje en zo was de eerste lollie een feit. Bernat bracht ze aan de man onder de naam Gol, dat goal betekent, verwijzend naar de ronde vorm. Vervolgens veranderde Gol al snel in Chups – afgeleid van het Spaanse werkwoord chupar, dat zuigen betekent. Bovendien kreeg de lollie een lijflied. De jingle Chupa un Chups werd een radiohit en al gauw vroegen Spaanse kinderen om een Chupa Chups in plaats van een Chups.
Bernat begreep dat hij creatief moest zijn. Daarom werden speciale displays bedacht, die bij binnenkomst in een winkel meteen opvielen. Geen lollies in een bak, maar grappig gerangschikt op de toonbank, met het merk goed zichtbaar. Daarnaast liet hij de grappige Spaanse Seats 600 beschilderen en distributeurs reden hierin het land door om het snoepgoed aan de man te brengen.
Salvador Dalí
De surrealistische kunstenaar Salvador Dalí mocht vervolgens het logo ontwerpen, want een lollie zonder universeel imago kon de wereldwijde lolliemarkt natuurlijk niet op. Binnen een uur had Dalí een schets gemaakt: de basis van het Chupa Chups stijlicoon, zoals we dat nu nog kennen. Bernat kreeg gelijk: gewapend met blits logo braken de lollies wereldwijd door. Chupa Chups is nog altijd de grootste lolliefabrikant op aarde.
In de jaren zeventig loste de Amerikaanse televisiedetective Theo Kojak misdaden op met een lollie in zijn mond. Blijkbaar was het snoepje er ook voor volwassenen. Sindsdien zijn talloze beroemdheden met een Chupa Chups gespot. Jean Paul Gaultier, Giorgio Armani, Prins Felipe van Asturië, Michael Jackson, Madonna en Harrison Ford om maar een paar voorbeelden te noemen.
FC Barcelona
Onze eigen Johan Cruijff maakte Chupa Chups in de jaren tachtig nóg groter. De coach van FC Barcelona was jarenlang een fervent roker. Tot hij een hartaanval kreeg. Om het gemis van de altijd aanwezige sigaret in zijn mond te verzachten, gebruikte hij – hoe kan het ook anders – een Chupa-Chups. Terwijl onder leiding van Cruijff titel na titel werd gewonnen, zogen fans massaal op lollies. En zo kon het dat het snoepje op een stokje zelfs een heuse talisman werd voor de Barça-gelederen.