Coronacrisis verandert mode-industrie Spanje voorgoed

door admin
Coronacrisis verandert mode-industrie Spanje voorgoed

De verkopen van de Spaanse mode-industrie zullen tussen de 35 en 40 procent dalen als gevolg van de coronapandemie. Daarbij zal minimaal een kwart van de retailbedrijven genoodzaakt zijn om hun deuren te sluiten en verliest de sector daarmee ruim 65.000 banen. Deze voorspellingen worden gedaan in rapporten van EY (Ernst&Young) en The Boston Consulting Group.

Minimale inkomsten kunnen hoge kosten niet dekken

Eduardo Zamácola, directeur van Acotex (de nationale retailvereniging voor kleding, accessoires en leer), vertelt dat bedrijven kampen met extreem hoge kosten door de huur van panden terwijl er nauwelijks inkomsten zijn. Spaanse winkels hebben, sinds het afkondigen van de noodtoestand, volledig ingezet op online verkopen, maar dit maakt tot op heden slechts 10 procent van de benodigde omzet goed. Precies om deze reden roep Acotex de Spaanse regering op om de winkels zo snel mogelijk weer te openen en de sector extra te ondersteunen.

In het EY-rapport wordt geschat dat slechts 2,5 procent van de Spaanse modebedrijven genoeg reserves heeft om de kosten voor een maand te dekken. “Meer dan 85 procent van de mode-industrie dreigt te verdwijnen als er geen maatregelen worden genomen”, waarschuwt Zamácola, mede vanwege het feit dat de sector nog niet helemaal is hersteld van de laatste economische crisis in 2008.

Maximale kortingen om voorraad kwijt te raken

Voornamelijk aanbiedingen en grote kortingen lijken online goed te werken. Zo lanceerde Inditex vorige week een online verkoopplan om de voorraad in de 1.600 winkels in Spanje kwijt te raken. De online verkopen zijn hierdoor gigantisch gestegen, maar omdat de items met zulke kortingen worden verkocht, is het onvoldoende om de kosten te dekken.

Ondanks dat de online verkoop van grote merken als Zara, H&M, Desigual, Zalando en Asos de afgelopen dagen is gestegen, blijft de toekomst voor retailbedrijven in Spanje onzeker omdat wordt verwacht dat twee derde van de Spaanse consument minder kleding en accessoires zal kopen, zo staat vermeld in het rapport van EY.

Winkelen in Spanje nooit meer hetzelfde

Waarschijnlijk zullen de winkels in Spanje pas weer opengaan in mei en juni, met inachtneming van het toelaten van een maximum aantal mensen, hygiënemaatregelen en de sociale afstand. De situatie in de mode-industrie zal straks heel anders zijn dan voor de coronapandemie. Niet alleen omdat het aantal bedrijven en banen zal afnemen, maar ook door een veranderde houding bij de consument.

Consument verandert koopgedrag door coronacrisis

Experts, geraadpleegd door El País, claimen dat angst voor de gezondheid leidt tot een rationalisatie van aankopen. Volgens deze experts zullen er meer verantwoorde aankopen te zien zijn en zal er meer waarde worden gehecht aan tijdloze kwaliteitsmode.

Duurzaamheid zal voor de consument belangrijker zijn dan ooit omdat veel consumenten, volgens de experts, denken dat de pandemie een soort karma-effect is op het roekeloze koopgedrag van voor de coronacrisis. Ook zal online verkoop een groter aandeel gaan krijgen in Spanje en zal dit kanaal 40 procent van de omzet voor bedrijven genereren.

Dit vind je misschien ook leuk