De goedkoopste online supermarkt van Spanje is….

door admin
De goedkoopste online supermarkt van Spanje is....

De Mercadona is niet de goedkoopste supermarkt. Uit verschillende onderzoeken (van de consumentenorganisatie OCU en van SoySuper) blijkt dat de online supermarkten van de Franse keten Alcampo het goedkoopst zijn met zijn prijzen 5,7 procent onder het gemiddelde. De online prijzen verschillen niet veel met de prijzen in de fysieke winkels. Vaak gelden er online andere aanbiedingen dan in de winkel zelf.

Duurst

De duurste supermarkt is de Eroski, op korte afstand gevolgd door El Corte Inglés. Dan volgt de Carrefour en de Condis. De ranglijst verschilt niet al teveel per regio, behalve dat de van oorsprong Baskische keten Eroski in het noorden van Spanje iets goedkoper uitvalt dan de El Corte Inglès.

Bovenstaande rang is gebaseerd op gemiddelde prijzen. Per product kan het alsnog erg verschillen en kan een specifiek product bij de Mercadona duurder zijn dan bij de Carrefour. Wat online verkopen is de volgorde min of meer hetzelfde.

Kriteria

Consumenten hechten het meeste waarde aan de prijs bij hun keuze voor een supermarkt. Daarna volgt de variatie aan producten, de kwaliteit van de producten, de nabijheid van de supermarkt en het gemak. Parkeerruimte en de mogelijkheid alle boodschappen op een plek te doen worden ook hoog gewaardeerd. 

De grootste ergernis onder klanten vormen lange wachttijden voor de kassa, plotselinge prijsstijgingen of weinig variatie aan merken onder de aanbiedingen.

De waardering onder consumenten voor ruimere openingstijden op zon- en feestdagen neemt toe in 2013 ten opzichte van eerdere jaren. Het duidelijkst is deze waardering in Madrid, Barcelona en Murcia. 

Bakker, slager, groenteboer

Het marktaandeel voor traditionele winkels daalt, maar toch gaat 58 procent van de Spanjaarden nog voor brood naar een bakker, 54 procent gaat voor groente en fruit nog naar de groenteboer en 52 procent bezoekt een slager voor aankoop van vlees.

Het marktaandeel van de Mercadona is 22,3 procent (22% in 2012), Día 7,8 procent (7,7%), Carrefour blijft op 7,7 procent, Eroski 3,3 procent, Lidl 3,3 procent, Alcampo 2,9 procent. 

Natuurlijk zijn er meer supermarkten in Spanje dan bovengenoemde. Zie deze website voor een overzicht met directe links naar hun websites. 

Dit vind je misschien ook leuk