De top drie beste extra vierge olijfolie uit de supermarkt volgens de OCU

door Elize van LoonElize van Loon
olijfolie btw

Experts van de Spaanse Organisatie van Consumenten en Gebruikers (OCU) hebben 23 soorten extra vierge olijfolie uit de supermarkt onderzocht. Hieruit is een top drie olijfolie samengesteld. Die bevat één A-merk en twee huismerken. Om de kwaliteit vast te stellen analyseerde de OCU de olijfolie in laboratoria.

De extra vierge is olijfolie van de hoogste kwaliteit, het puurste van het puurste. Er is niets aan de olie toegevoegd of eruit gehaald. Het is volledig onbehandeld en puur natuur. De aanduiding ‘Extra’ staat voor extra kwaliteit en wordt alleen gegeven als de olijfolie afkomstig is van de eerste koude persing. De zuurgraad van extra vierge olijfolie moet lager zijn dan 0,8%. Deze zuurgraad kan worden gezien als een indicator van zuiverheid. Hoe zuiverder de olie, hoe lager de zuurgraad. De EU-norm stelt dat deze minder dan 0,8% moet zijn, maar sommige oliën kunnen zelfs een zuurgraad van 0,1% hebben.

Beste olijfolie voor massaconsumptie

De OCU richtte zich op olijfolie die in plastic flessen worden verkocht, aangeduid als olijfolie voor “massaconsumptie”.

Uit de resultaten bleek dat huismerken goed scoren. Vijf van de top 10 olijfolie zijn huismerken, waarvan er twee in de top drie staan:

  1. Oleoestepa (DOP Estepa) – De beste van allemaal.
  2. Auchan Bio Ecológico de Alcampo – Ontving de zilveren medaille.
  3. Hacendado van Mercadona – Kreeg de derde plaats.

Bevindingen en verbeterpunten

De meeste oliën scoorden goed op versheid en bewaarcondities. Het fruitige aroma van EVOO werd benadrukt bij alle geanalyseerde producten. En tenslotte vertoonde geen enkele olie tekortkomingen in aroma of smaak.

Hoewel de resultaten positief zijn, merkte de OCU op dat sommige etiketten essentiële informatie missen:

  • Productie- of bottelingsdatum om de leeftijd van de olie te kennen.
  • Het olijvenras.
  • Nutriscore voedingsinformatie (die overal een B zou zijn).
  • Contactgegevens van de bottelaar.

Prijzen en kwaliteit

De analyse van de OCU toont aan dat consumenten kwalitatief goede extra vierge olijfolie kunnen vinden in supermarkten, vaak tegen lagere prijzen bij huismerken.Naast de kwaliteit blijkt huismerkolie gemiddeld 1,50 euro goedkoper te zijn dan grote merken. Dit is een aanzienlijke besparing voor consumenten.

Door de droogte in de afgelopen maanden zijn de prijzen van olijfolie gestegen, maar door positieve vooruitzichten van olijfproducenten lijkt de situatie zich te herstellen.