Deze vier levensmiddelen stegen in Spanje het sterkst in prijs

door admin
Deze vier levensmiddelen stegen in Spanje het sterkst in prijs

De economie wordt gekenmerkt door onzekerheid als gevolg van de volatiliteit van de inflatie, de stijging van de energieprijzen en omstandigheden zoals de oorlog in Oekraïne en de staking van de transportarbeiders. Dit heeft marktonderzoekbureau Kantar bekend gemaakt.  

Prijsstijgingen toch doorberekend in de schappen

Deze stijging van de gezinsuitgaven is gepaard gegaan met een ongekende prijsstijging voor zowel fabrikanten als distributeurs die, hoewel zij aanvankelijk probeerden  de prijsstijging van hun producten binnen de perken te houden, uiteindelijk toch gedwongen waren deze stijging door te berekenen in de producten in de schappen.

Sterkste stijgers

Tot de productcategorieën die sinds 6 maart het sterkst in prijs zijn gestegen, behoren olie, waarvan de prijs met 303% is gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2021, deegwaren, waarvan de prijs met 183% is gestegen, en rijst en melk, met een stijging van respectievelijk 181% en 145%.

Prijsstijgingen veranderen koopgedrag 

Gemiddeld zijn de prijzen van ‘fast moving consumer goods’ – veel verkochte consumentengoederen zoals voeding, toiletartikelen, zeep – met 5% gestegen. Dit leidt volgens Kantar tot verschillend koopgedrag bij de consumenten. Waar de een er actief voor kiest om het effect van de inflatie op zijn portemonnee te verzachten, door te zoeken naar aanbiedingen of kortingen om de boodschappenmand goedkoper te maken, ziet een ander erop toe dat de uitgaven buitenshuis verminderen. Deze veranderingen in winkelgewoonten houden rechtstreeks verband met de bezorgdheid van de Spanjaarden over de huidige situatie.

Leestip: historisch hoge inflatie in maart in Spanje

Dit vind je misschien ook leuk