Dreigende staking Iberia treft ruim 270.000 reizigers in Barcelona voor Kerst

door admin
Dreigende staking Iberia treft ruim 270.000 reizigers in Barcelona voor Kerst

De staking heeft betrekking op de bagage-afhandeling, het inchecken en het onderhoud van de vliegtuigen. De bijna 2.000 werknemers van Iberia werken ook voor andere maatschappijen die onder de Brits-Spaanse International Airlines Group (IAG) vallen, zoals Vueling, British Airways en Aer Lingus. Het vaste grondpersoneel van IAG kondigt stakingen aan voor 15 uur per dag aan de vooravond van Kerst om ‘aandacht te vragen voor een structureel probleem’ dat al sinds de zomer van 2016 speelt.

Grote impact

De schatting van 270.000 gedupeerden is nog aan de lage kant aangezien er ook sprake is van een jaarlijkse stijging (4%) van het aantal passagiers. Het daadwerkelijke aantal gedupeerden wordt pas duidelijk als de staking zich werkelijk aandient. De impact is groot aangezien Vueling een aandeel heeft van 40% van alle vluchten op El Prat, Iberia de maatschappij is die vluchten verzorgt tussen Madrid en Barcelona met 54 dagelijkse heen – en terugvluchten en British Airways Londen met Barcelona verbindt.

Minimale dienstverlening

Het Spaanse Ministerie van Verkeer en Waterstaat moet een bepaalde mate van minimale dienstverlening vaststellen wanneer de staking doorgaat. Op de steun van de grootste Spaanse vakbond CCOO hoeven ze hierbij echter niet te rekenen. Of het Ministerie die minimale dienstverlening zal bieden hangt af van de specifieke vluchten en of er andere reismogelijkheden zijn voor de betreffende passagiers.

Wat eisen de stakers?

Hoewel het vliegverkeer van en naar El Prat toeneemt, neemt het aantal werknemers van Iberia steeds verder af. De maatschappij doet daarbij ook niet erg haar best om grondpersoneel aan te trekken en een vast dienstverband aan te bieden. José Ramírez, voorzitter van vakbond UGT van Iberia: ‘Iberia is op de hoogte van de problematiek, maar kan niet garanderen dat ze dezelfde service blijft bieden’. Dit arbeidsconflict is een gevolg van de chaotische zomer van 2016 op El Prat door stakingen door het beveiligingspersoneel.

‘We hebben een behoorlijk saneringsplan opgesteld om de grondwerkzaamheden rendabel te maken. Na uitvoering van dat plan gaan we niet achterover leunen’, zegt Ramírez. Wat hem betreft zullen alle uitdiensttredingen vrijwillig zijn en voornamelijk betrekking hebben op werknemers ouder dan 58 jaar die met een goede regeling van hun prepensioen kunnen gaan genieten. Op dit moment heeft Iberia 16.280 werknemers in heel Spanje.

Extra grondpersoneel in combinatie met een reorganisatie

De laatste reorganisatie heeft ruim 4.500 werknemers geraakt. Dit reorganisatieplan loopt tot 31 december 2019. Iberia kan nu nog geen antwoord geven op de vraag of zij – ondanks de aangekondigde reorganisatie – extra grondpersoneel zal aannemen.

‘We hebben allemaal ons best gedaan om een chaos te voorkomen zoals bij Vueling in de zomer van 2016 waarin sprake was van annuleringen en vertragingen door een verkeerde planning tijdens de zomerpiek’, aldus de nieuwe voorzitter van Vueling, Juan Sánchez Peña. De vakbonden vrezen dat zo’n situatie zich weer kan voordoen als de IAG-groep niet wil onderhandelen.

Niet alleen ontevredenheid in Barcelona

Naast stakingen op El Prat in Barcelona, zal het beveiligingspersoneel van Prosegur van donderdag 21 december tot maandag 8 januari staken op vliegveld Adolfo Suárez Madrid Barajas. Deze medewerkers voelen zich niet gewaardeerd door werkgever Prosegur en eisen betere arbeidsvoorwaarden en een hoger salaris.

De piloten van Ryanair hadden dezelfde plannen om te staken in de dagen voor Kerst en vlak voor Oud en Nieuw. Echter, de vakbond die de piloten van Ryanair vertegenwoordigt, gaat nu toch om tafel met de directie van Ryanair. Ze willen er samen uitkomen in plaats van mensen te duperen die met Kerst naar huis willen.

Dit vind je misschien ook leuk