
De geharmoniseerde consumentenprijsindex voor voedsel (IPCA), opgesteld door Eurostat en die de prijsontwikkeling meet, rekening houdend met de koopkracht van de burgers, op een basis van 100 punten, geeft aan dat de Spaanse markt 124,13 punten heeft bereikt. Dit vertegenwoordigt een groei van bijna 14% in vergelijking met de 109,63 die het een jaar geleden markeerde. Toen bleef de IPCA achter bij bijna alle grote economieën in Europa.
Bekijk ook: Supermarkten willen btw-verlaging om prijsverhogingen te voorkomen
Daarmee is het winkelmandje in Spanje niet alleen duurder geworden dan in de rest van de grote Europese landen, maar ook boven het gemiddelde. Dat steeg met 12,6% tot 125,2 punten.
Voedselinflatie
De stijging van onder meer energiekosten, grondstoffen en transport hebben geleid tot voedselinflatie in Spanje, waardoor de distributieprijzen nu boven landen als Nederland (124,09), Denemarken (122,9), Portugal (121,4) België (118,99), Frankrijk (116,88), Italië (116,2) of Griekenland (115.89) onder andere.
Bekijk ook: Van deze voedingsmiddelen schieten de prijzen omhoog in Spanje
Spanje ligt nu iets onder Duitsland, waarvan de ICPA is gestegen tot 120,1 punten, hoewel het onder het Europese gemiddelde ligt, dat is vastgesteld op 125,2 punten. Boven het Europese gemiddelde waren traditioneel goedkopere landen, maar die nu de scherpe prijsstijgingen hebben geleden, zoals Hongarije, met een ICPA van 160,53; Litouwen met 148,3; Bulgarije met 145.82 of Letland met 144.1.
Concurrentievermogen
Ondanks de sterke stijging van de voedselprijzen, blijft de Spaanse voedseldistributie een van de meest concurrerende in heel Europa. Het bestaan van meerdere factoren in het bedrijf betekent dat het geen zeer winstgevende markt is en waar het enige alternatief is om te kiezen voor een agressief kostenreductiebeleid om het marktaandeel en de marges te vergroten, iets wat onmogelijk is te midden van deze golf van prijsstijgingen.
Winstgevendheid Spaanse supermarkten
Volgens de berekeningen van elEconomista.es met gegevens van het handelsregister was de gemiddelde winstgevendheid van de belangrijkste Spaanse supermarkten in 2021 3,03%. Als bovendien de distributiemarges tussen 2021 en 2020 worden vergeleken, kan worden vastgesteld dat de belangrijkste Spaanse supermarkten winstgevendheid hebben verloren, behalve Carrefour. Zo ging de Franse keten van 3,71% in 2020 naar 4,6%.
Carrefour, de meest winstgevende
Gefocust op de gegevens voor 2021, sloot Mercadona het jaar af met een omzet van 27.819 miljoen en een nettowinst van 680 miljoen euro, wat betekent dat het een winstmarge had van 2,4%. Volgens de laatste gegevens van KantarWorlpannel is de Valenciaanse keten de leider in de Spaanse distributie met meer dan 25% van de markt.
Het bedrijf presteerde echter niet beter dan het rendement van 4,6% van Carrefour, hoewel de omzet en winst van deze keten lager waren. Zo sloot Carrefour vorig jaar af met een omzet van 8.241 miljoen euro en een winst na belastingen van 382,7 miljoen euro.
Lidl en Eroski
Daarentegen behaalde Lild een nettowinst van 150,8 miljoen euro bij een omzet van 4.825 miljoen. Dit komt overeen met een distributiemarge van 3,1%. Eroski had in 2021 een rendement van 2,05% dankzij een winst van 105 miljoen euro en een verkoopvolume van 5.116 miljoen.
Día en Alcampo
In het geval van supermarktketen Día is er in 2021 geen winstgevendheid als gevolg van zijn verliezen, die 257,3 miljoen euro bedroegen, wat ondanks alles een daling van 29,3% betekent in vergelijking met het voorgaande jaar. In Alcampo zijn de laatste gegevens die in het register zijn gepubliceerd van 2020, toen het een nettowinst van 112 miljoen euro behaalde en een omzet van 3.321 miljoen, waarmee de winstmarge op 3,3% werd vastgesteld.