INSpanje.nl

INSpanje.nl

Nieuws uit Spanje op zondag 29 januari 2023
  • Adverteren
  • |
  • Contact
  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje
  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns
  • Facebook Facebook
  • Twitter Twitter
  • Linked In LinkedIN
  • RSS
  • Nieuwsbrief
Um gids voor het echte Spanje
 

ECONOMIE

Voedselprijzen stijgen in Spanje harder dan andere grote Europese landen

Uitgegeven: zondag 11 september 2022 23:39
Laatst gewijzigd: maandag 12 september 2022 17:08

MADRID - De voedselprijzen in Spanje worden duurder dan het gemiddelde voor de rest van Europa en de grote economieën, met uitzondering van Duitsland.

supermarkt
© El País

De geharmoniseerde consumentenprijsindex voor voedsel (IPCA), opgesteld door Eurostat en die de prijsontwikkeling meet, rekening houdend met de koopkracht van de burgers, op een basis van 100 punten, geeft aan dat de Spaanse markt 124,13 punten heeft bereikt. Dit vertegenwoordigt een groei van bijna 14% in vergelijking met de 109,63 die het een jaar geleden markeerde. Toen bleef de IPCA achter bij bijna alle grote economieën in Europa.

ADVERTENTIE

Bekijk ook: Supermarkten willen btw-verlaging om prijsverhogingen te voorkomen 

Daarmee is het winkelmandje in Spanje niet alleen duurder geworden dan in de rest van de grote Europese landen, maar ook boven het gemiddelde. Dat steeg met 12,6% tot 125,2 punten.

Voedselinflatie

De stijging van onder meer energiekosten, grondstoffen en transport hebben geleid tot voedselinflatie in Spanje, waardoor de distributieprijzen nu boven landen als Nederland (124,09), Denemarken (122,9), Portugal (121,4) België (118,99), Frankrijk (116,88), Italië (116,2) of Griekenland (115.89) onder andere.

Bekijk ook: Van deze voedingsmiddelen schieten de prijzen omhoog in Spanje

Spanje ligt nu iets onder Duitsland, waarvan de ICPA is gestegen tot 120,1 punten, hoewel het onder het Europese gemiddelde ligt, dat is vastgesteld op 125,2 punten. Boven het Europese gemiddelde waren traditioneel goedkopere landen, maar die nu de scherpe prijsstijgingen hebben geleden, zoals Hongarije, met een ICPA van 160,53; Litouwen met 148,3; Bulgarije met 145.82 of Letland met 144.1.

Concurrentievermogen

Ondanks de sterke stijging van de voedselprijzen, blijft de Spaanse voedseldistributie een van de meest concurrerende in heel Europa. Het bestaan ​​van meerdere factoren in het bedrijf betekent dat het geen zeer winstgevende markt is en waar het enige alternatief is om te kiezen voor een agressief kostenreductiebeleid om het marktaandeel en de marges te vergroten, iets wat onmogelijk is te midden van deze golf van prijsstijgingen.

Winstgevendheid Spaanse supermarkten

Volgens de berekeningen van elEconomista.es met gegevens van het handelsregister was de gemiddelde winstgevendheid van de belangrijkste Spaanse supermarkten in 2021 3,03%. Als bovendien de distributiemarges tussen 2021 en 2020 worden vergeleken, kan worden vastgesteld dat de belangrijkste Spaanse supermarkten winstgevendheid hebben verloren, behalve Carrefour. Zo ging de Franse keten van 3,71% in 2020 naar 4,6%.

Carrefour, de meest winstgevende

Gefocust op de gegevens voor 2021, sloot Mercadona het jaar af met een omzet van 27.819 miljoen en een nettowinst van 680 miljoen euro, wat betekent dat het een winstmarge had van 2,4%. Volgens de laatste gegevens van KantarWorlpannel is de Valenciaanse keten de leider in de Spaanse distributie met meer dan 25% van de markt.

Het bedrijf presteerde echter niet beter dan het rendement van 4,6% van Carrefour, hoewel de omzet en winst van deze keten lager waren. Zo sloot Carrefour vorig jaar af met een omzet van 8.241 miljoen euro en een winst na belastingen van 382,7 miljoen euro.

Lidl en Eroski

Daarentegen behaalde Lild een nettowinst van 150,8 miljoen euro bij een omzet van 4.825 miljoen. Dit komt overeen met een distributiemarge van 3,1%. Eroski had in 2021 een rendement van 2,05% dankzij een winst van 105 miljoen euro en een verkoopvolume van 5.116 miljoen.

Día en Alcampo

In het geval van supermarktketen Día is er in 2021 geen winstgevendheid als gevolg van zijn verliezen, die 257,3 miljoen euro bedroegen, wat ondanks alles een daling van 29,3% betekent in vergelijking met het voorgaande jaar. In Alcampo zijn de laatste gegevens die in het register zijn gepubliceerd van 2020, toen het een nettowinst van 112 miljoen euro behaalde en een omzet van 3.321 miljoen, waarmee de winstmarge op 3,3% werd vastgesteld.

© Redactie
  Vorige artikel Volgende artikel  

Overig Economie Nieuws

  • Werkloosheidpercentage in Spanje gedaald in 2022
  • Spanje laat laagste inflatie zien van heel Europa
  • Anderhalf miljoen mensen in Spanje ontvangen minimum basisinkomen
  • Spanje importeerde recordhoeveelheid vloeibaar aardgas uit Rusland in 2022
  • Spanje ontsnapt aan recessie volgens premier Sánchez
  • Spanje sluit 2022 af met laagste werkloosheid sinds 2007
  • Spanje lijkt hoogste successierechten in Europa te hebben
  • Prijzenoorlog tussen benzinestations in Spanje goed voor de consument
  • Spanje leidt groei en controleert inflatie beter dan andere grote EU-economieën
  • Spanjaard betaalde in november ruim 15 procent meer voor voedingsmiddelen
  • Werkgelegenheid Spanje groeide het hardst van heel Europa
  • Gemiddelde hypotheek in Spanje 242 euro duurder per maand
  • Inflatie in Spanje was in november de laagste van hele eurozone
  • Brussel geeft groen licht voor ruim 37 miljard euro aan fondsen voor Spanje
  • Inflatie Spanje matigt in oktober voor de derde maand
  • Spanje laat van alle eurolanden grootste stijging staatsschuld zien
  • Ontslag van Spaans personeel van Twitter per e-mail is nietig volgens vakbonden
  • Spanje sluit miljardendeal met Maersk voor productie van groene brandstof
  • Inflatie en droogte werpen schaduw over bloemensector tijdens Allerheiligen
  • Groeicijfer behoedt Spanje voor technische recessie in 2022
  • Spanje verdubbelt steun voor giga-fabriek van Volkswagen in regio Valencia
  • Spaanse concurrentiewaakhond onderzoekt Spaanse energiebedrijven
  • Spanje was het EU-land waar de inflatie in september het sterkst daalde
  • Spanje helpt de energierekening van 40 procent van de huishoudens te verlagen
  • Stijging Euribor zet 16% van gezinnen met hypotheken onder druk

Algemeen

Twitter ontslaat 80 procent van personeel in Spanje

Na bijna vier maanden van onzekerheid sinds de Amerikaanse tycoon Elon Musk Twitter overnam, is het personeelsbestand in Spanje teruggebracht met 80 procent tot slechts vijf mensen.

Top 5 Meest gelezen

  1. Deze 7 dorpen zijn de perfecte investering voor een huis in Spanje
  2. Dit weekend wordt zeer koud in Spanje met temperaturen van min 10
  3. Vanaf maandag staking bij geprivatiseerde luchthaventorens in Spanje
  4. Levenloze lichaam pasgeboren baby gevonden langs weg in Granada
  5. Werkloosheidpercentage in Spanje gedaald in 2022

Algemeen

Vanaf 7 februari geen mondkapjesplicht meer in het openbaar vervoer in Spanje

De Spaanse regering heeft besloten om vanaf 7 februari een einde te maken aan de verplichting om een mondkapje te dragen in het openbaar vervoer.

© 2023 inspanje.nl | voorpagina | disclaimer | colofon | adverteren | contact

Regio

  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje

Categorie

  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns

Overig

  • Disclaimer
  • Colofon
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • RSS