Forse treinproblemen Málaga sinds grote stroomuitval

door Else BeekmanElse Beekman
Forse treinproblemen in Málaga sinds stroomstoring

In Málaga lijkt het treinverkeer maar niet tot rust te komen sinds de grote stroomstoring eind april. In iets meer dan drie maanden tijd werd het spoor in de provincie liefst vijftien keer getroffen door storingen of andere problemen. Dat komt neer op gemiddeld één incident per week. Voor veel reizigers is het een bron van frustratie, helemaal in de drukke zomerperiode.

De meest recente problemen deden zich voor op dinsdag 5 augustus. Toen kwam een Avant-trein tussen Málaga en Sevilla stil te staan in de provincie Sevilla. Pas diep in de nacht konden de reizigers weer verder. Diezelfde ochtend viel de Cercanías-lijn C-2 (tussen Álora en Málaga) ruim een uur uit vanwege een storing bij een wisselinstallatie in Los Prados.

Europa onderzoekt stroomuitval Spanje: wat ging er mis op 28 april?

Een dag eerder waren er vertragingen tot drie uur op de hogesnelheidslijn tussen Madrid en Andalusië. Oorzaak: een defecte trein in de buurt van Ciudad Real. Vooral een Ouigo-verbinding vanuit Málaga liep forse vertraging op. Deze trein had om 18:38 in Madrid moeten aankomen, maar arriveerde pas om 21:35.

Branden, kabeldiefstal en kapotte bovenleidingen

De incidenten variëren sterk in aard. Zo zorgde een bosbrand eind juli bij Ciudad Real ervoor dat het treinverkeer tijdelijk stilgelegd werd. Vijf treinen van en naar Málaga werden daardoor getroffen. Ook op andere dagen speelden branden langs het spoor een rol, net als technische mankementen en zelfs kabeldiefstal. Begin mei zorgde kabeldiefstal op de hogesnelheidslijn Madrid-Sevilla voor grote verstoring. Ruim 10.000 reizigers en dertig AVE-treinen liepen vertraging op uitgerekend een drukke terugreisdag na het lange weekend.

Een opvallend voorbeeld was op 1 juli, toen passagiers van een AVE-trein van Málaga naar Madrid urenlang vastzaten door een probleem met de bovenleiding. En halverwege juni moest het verkeer op de lijnen C-1 en C-2 worden stopgezet na een ontsporing.

Steeds weer vertraging

Ook de lokale treindiensten, zoals de Cercanías tussen Fuengirola en Málaga, zijn regelmatig de klos. Kapotte wissels, defecte signalen of een gestrande trein: het zijn terugkerende oorzaken van vertraging. Soms zijn er zelfs meerdere incidenten op één dag, zoals op 13 juli, toen de Cercanías stilviel én een AVE richting Sevilla uitviel.

Voor reizigers betekent het telkens weer plannen omgooien, lange wachttijden en onduidelijke communicatie. Zeker voor forenzen en toeristen die op het spoor vertrouwen, zijn de verstoringen meer dan een ongemak. Daar komt nog eens bij dat de treinen steeds vaker overvol zijn. Reizigers die op bepaalde stations instappen, vinden nooit meer een zitplaats, en vaak staan ze opeengepakt in het gangpad.

Grote plannen, kleine stappen?

Ondertussen investeert men in Málaga wel flink in de toekomst. Zo zijn er ambitieuze plannen voor een derde ziekenhuis, een project van ruim 600 miljoen euro. Maar de vraag is gerechtvaardigd of het spoor, waar dagelijks duizenden mensen gebruik van maken, niet net zo’n prioriteit verdient. De storingen tonen namelijk aan hoe kwetsbaar het systeem nu is. Al merken reizigers daar nu nog weinig van, zeggen zowel Adif, verantwoordelijk voor de infrastructuur, als vervoerders als Renfe en Ouigo te werken aan verbeteringen. Maar zolang de problemen zich blijven opstapelen, blijft de dagelijkse praktijk voor reizigers vooral onvoorspelbaar.

Urenlange chaos door treinstoring tussen Madrid en Sevilla