Generatie Z koopt bijna geen loten meer, einde Spaanse loterijtraditie in zicht?

Impact op Spaanse economie

door Elize van LoonElize van Loon
Loten El Gordo

Spanjaarden zijn dol op loterijen en op elke hoek van de straat is wel een klein verkooppunt te vinden. Meedoen is een diepgewortelde traditie. Daar lijkt nu verandering in te komen. Generatie Z, bestaande uit jonge mensen geboren tussen het midden van de jaren 1990 (circa 1995) en 2010, lijkt toch anders tegen deze manier van gokken aan te kijken. Slechts 1% kocht in het afgelopen jaar loten, vergeleken met 38% van de babyboomers.

Jongeren voelen zich minder aangetrokken tot loterijen, wat een impact heeft op de traditionele consumentendynamiek. Waarom zijn jongeren niet geïnteresseerd in dit soort manieren van gokken? En vooral, wat kan deze daling in de verkoop van loten betekenen voor de economie?

Verschuiving van prioriteiten

Volgens Bango DVM, een Brits bedrijf dat zich bezighoudt met technologie, verleggen jongeren  de laatste jaren hun prioriteiten naar technologie, duurzaamheid en gezondheid.

Gewoonten zoals het kopen van loten, fysieke krantenabonnementen en offline winkelen hebben daardoor aan belang ingeboet. Deze verandering komt deels voort uit financiële barrières en alternatieve focusgebieden. Ook het kopen van een huis heeft minder prioriteit. Dat komt niet door gebrek aan interesse, maar is financieel bijna niet haalbaar.

Jongeren kiezen vaker voor beleggen

Generatie Z kiest steeds vaker voor beleggingen in plaats van gokken. Volgens fintechbedrijf Backbase bezit 59% van deze groep jongeren minstens één beleggingsproduct, waaronder cryptocurrencies en ETF’s. Die schaffen ze via platforms zoals Vanguard en BlackRock aan.

De Spaanse traditie van loterijen

In Spanje is de aankoop van loten voor de kerstloterij El Gordo een diepgewortelde culturele traditie. Jaarlijks vormen zich rijen voor bekende verkooppunten zoals Doña Manolita in Madrid. In 2022 besteedden Spanjaarden meer dan 9,5 miljard euro aan loterijen, waarmee ze een aanzienlijk deel van de staatsinkomsten genereerden.

Minder inkomsten voor de staat

De Spaanse staat haalt via loterijen inkomsten die variëren van 10% tot 30% van de totale opbrengst. Bij de kerstloterij in 2021 kon de staat bijvoorbeeld 1,16 miljard euro innen. De daling in loterijdeelname onder jongeren is dan ook een zorgwekkende economische uitdaging.

Economische aanpassing

De voorkeuren van jongeren veranderen, en daar moet Spanje zich op aanpassen. Door een brug te bouwen tussen traditie en toekomst en te kijken naar de interesse in technologie en slimme investeringen, kan Spanje economische verliezen voorkomen en nieuwe mogelijkheden creëren.

Lees ook: Van bedelaar tot miljonair: vrouw wint meer dan 1 miljoen euro in Spaanse loterij