Het gaat niet goed met de Spaanse landelijke dagbladen

door admin
Het gaat niet goed met de Spaanse landelijke dagbladen

De vier grootste landelijke kranten van Spanje zijn El País van Grupo Prisa, El Mundo van Unidad Editorial, ABC van Vocento en La Razón van Grupo Planeta. Op dit moment hebben die kranten een oplage van respectievelijk 165.000, 91.500, 76.600 en 72.000. Voor El País was dat een daling van 22.700 op jaarbasis, voor El Mundo -10.000, voor ABC -8.000 en voor La Razón -8.600. Dit blijkt uit gegevens van Oficina para la Justificación de la Difusión. 

In 2007, voor de crisis begon, had El País dus nog een oplage van 435000 exemplaren, El Mundo 336.000, ABC 230.000 en La Razón 153.000. Dat de oplagen van papieren versies van kranten dalen is geen verrassing in dit digitale tijdperk. Voor de uitgevers ervan is het echter geen geruststelling dat de inkomsten van hun kranten online wel licht toenemen, maar bij lange na niet voldoende om de verliezen aan de papieren kant te compenseren. 

Daarom zijn ontslagrondes in het Spaanse krantenland aan de orde van de dag. Waar vroeger redacties werden bemand door honderden journalisten en correspondenten, zijn teams inmiddels praktisch gehalveerd. Journalisten die nog wel werken, verdienen veel minder of hebben de keuze moeten maken om hun werk op zelfstandige basis als freelancer voort te zetten. 

De Catalaanse krant La Vanguardia is het tweede meest gelezen dagblad van Spanje met een oplage van 115.700, maar ook deze oplage is in een jaar tijd flink gedaald met ruim 12.000 exemplaren, ondanks het feit dat er veel te verslaan viel in Catalonië het afgelopen jaar met de crisis rond de onafhankelijkheid. De andere Catalaanse krant El Perdiódico zag zijn oplage met 11.700 dalen tot een totaal van 64.000.

Volgens adviesbureau i2P werd er in 2007 nog bijna 2 miljard euro besteed door bedrijven aan advertenties in kranten. Tien jaar later is dat gedaald tot een totaalbedrag van 523 miljoen euro. Een daling van ruim 75%. De bestedingen aan online advertenties nemen wel toe, maar volgens Grupo Prisa compenseert de 3% toename online niet het verlies van 15% in offline advertentieinkomsten. Unidad Editorial zag een groei van 8,4% online. Dit is wel slechts 21,7% van de totale inkomsten. 

Dit vind je misschien ook leuk