De prijzen van olijfolie in Spanje zijn de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. Extra vierge olijfolie kost momenteel rond de 6,91 per liter. Deze prijsstijging is het gevolg van ondermeer ongunstige weersomstandigheden die de productie hebben beïnvloed en een hoge vraag zowel nationaal als internationaal.
De consumentenorganisatie FACUA-Consumidors en Acción heeft daarom een nieuwe website gelanceerd waarop consumenten de prijsontwikkelingen van olijfolie en andere basisproducten kunnen volgen. Gekozen is om de prijzen in zes grote supermarktketens in Spanje te tonen. De website, toegankelijk via super.FACUA.org, biedt dagelijks geactualiseerde prijzen zodat consumenten producten in verschillende supermarkten kunnen vergelijken.
Gedetailleerde prijsinformatie van olijfolie beschikbaar
Op de nieuwe webiste staan de pprijzen van honderden voedingsmiddelen in ketens zoals Alcampo, Carrefour, Dia, Eroski, Hipercor en Mercadona. Consumenten kunnen de historische prijsschommelingen van elk product bekijken. Ze kunnen zien welke producten de afgelopen dagen, weken of maanden het meest in prijs zijn gestegen, en de prijzen vergelijken tussen de verschillende supermarkten.
De site werd gelanceerd met drie hoofdproductcategorieën: olijfolie, zonnebloemolie en melk. Die worden sinds juli gemonitord. De komende maanden wil FACUA meer productcategorieën toevoegen om een nog breder overzicht te bieden.
Een hulpmiddel voor consumenten
Volgens Rubén Sánchez, secretaris-generaal van FACUA, is deze website bedoeld om consumenten meer macht te geven en hen te helpen beter geïnformeerde keuzes te maken. “Het doel is dat iedereen marktwaarnemer kan worden en inzicht krijgt in wie, hoeveel en wanneer de prijzen van voedingsmiddelen verhoogt,” verklaarde Sánchez tijdens de lancering van de website.
Lees ook: Hoge prijs olijfolie leidt tot grootschalige diefstal