De Spaanse publieke zorg kampt met toenemende problemen en brokkelt verder af. Dat blijkt uit het maandag gepubliceerde jaarverslag van het ministerie van Volksgezondheid. De wachttijden voor een afspraak bij de huisarts bereikten in 2023 een recordhoogte en de ratio arts/verpleegkundige per patiënt is opnieuw verminderd.
De wachttijden voor een afspraak bij de huisarts zijn aanzienlijk toegenomen. In 2019 kreeg 15% van de Spanjaarden nog dezelfde dag een afspraak bij hun huisarts, terwijl dit percentage in 2023 is gedaald naar slechts 9,1%. Het gemiddelde aantal dagen dat men moet wachten op een afspraak bij de huisarts is gestegen van 8,9 dagen in 2022 naar 9,12 dagen in 2023, een nieuw record.
Afname aantal artsen en verpleegkundigen
Naast de langere wachttijden kampt de gezondheidszorg ook met een tekort aan medisch personeel. In totaal werken er 763.355 professionals in de Spaanse gezondheidszorg, waarvan 75,7% in ziekenhuizen, 16% in de eerstelijnszorg en 3,4% in de spoedeisende hulp en noodhulpdiensten. Per arts is 1,3 verpleegkundige werkzaam. De eerstelijnszorg beschikt over 43.815 artsen en 42.094 verpleegkundigen, terwijl in ziekenhuizen 93.199 artsen en 171.963 verpleegkundigen werken.
Daling van de ratio’s per inwoner
Het aantal artsen en verpleegkundigen per 1.000 inwoners is ook gedaald. In 2022 was de ratio artsen per 1.000 inwoners 4,3, een daling ten opzichte van het hoogtepunt van 4,6 in 2020. Voor verpleegkundigen is de ratio gedaald van 6,4 in 2021 naar 6,1 in 2022.
Wat vindt de bevolking van de publieke zorg?
De Spaanse bevolking geeft het Nationale Gezondheidszorgsysteem een score van 6,27 op 10. Dit is een daling ten opzichte van 2019, toen nog 72,1% van de patiënten het systeem als goed of zeer goed beoordeelde. In 2023 vindt slechts 56,7% dat het systeem goed functioneert. Het percentage patiënten dat vindt dat het systeem ingrijpende veranderingen nodig heeft, is gestegen van 4,1% in 2019 naar 14,3% in 2023.
Hoog gewaardeerde diensten in Spaanse publieke zorg
De spoedeisendehulpdiensten (061/112) en ziekenhuisopnames krijgen de hoogste waarderingen van de bevolking, met respectievelijk scores van 7,4 en 7,2 op 10. De eerstelijnszorg krijgt een score van 6,37, terwijl de gespecialiseerde zorg een 6,04 krijgt. Ongeveer 40,5% van de gebruikers vindt de communicatie en coördinatie tussen eerstelijnszorg en gespecialiseerde zorg goed, terwijl 24% dit als slecht beoordeelt. Volgens het ministerie van Volksgezondheid wijzen de resultaten op een belangrijke uitdaging voor het Nationale Gezondheidszorgsysteem.
Twee miljoen operaties niet uitgevoerd in Spanje vanwege lange wachtlijsten