Lidl-product teruggetrokken vanwege gelijkenis met frisdrank

door admin
Lidl-product teruggetrokken vanwege gelijkenis met frisdrank

Consumentenorganisatie FACUA heeft Lidl verzocht een "reiniger met abrikozensmaak" uit de schappen te halen vanwege de gelijkenis met een frisdrank.

Het gaat om een reiniger en lakbeschermer voor auto’s van het merk Robbyrob. Het wordt verkocht in een verpakking die verwarring kan veroorzaken bij consumenten en vooral kinderen kan aanzetten tot consumptie.

De vereniging werd op de hoogte gebracht van dit product door een gebruiker op Twitter en heeft dit zelf gecontroleerd door naar een Lidl-winkel te gaan.

Daarom heeft FACUA aangifte gedaan tegen Walter Schmidt, de fabrikant van het product, bij het Algemeen Directoraat van Consumentenzaken en het Spaanse agentschap voor Voedselveiligheid en Voeding Aesan van het ministerie van Consumentenzaken.

Lees ook: Mercadona-product teruggetrokken vanwege voedselalert

De sanitaire voorschriften voor productie, distributie en handel in reinigingsmiddelen en schoonmaakproducten bepalen dat “producten die een vorm, geur, kleur, uiterlijk, presentatie, etikettering, volume of grootte hebben waardoor het te verwachten is dat consumenten, met name kinderen, ze verwarren met voedingsmiddelen en ze in hun mond stoppen, eraan zuigen of innemen, niet zijn toegestaan.”

Op dezelfde manier stelt een Europese Verordening op dit gebied dat “verpakkingen die een gevaarlijke stof of mengsel bevatten en aan het grote publiek worden geleverd, mogen geen vorm of ontwerp hebben die kinderen aantrekken of nieuwsgierig maken, noch mogen ze misleidend zijn voor consumenten, en ze mogen geen presentatie of ontwerp hebben die vergelijkbaar is met die van voedsel, diervoeders, geneesmiddelen of cosmetische producten, wat consumenten kan misleiden.”

Transparante fles met geeloranje vloeistof

Deze reiniger en lakbeschermer wordt verkocht in alle Lidl-winkels in Spanje. Het product is gemaakt in Duitsland en wordt verkocht in een fles van één liter met een rode dop en een transparante fles waarin de geel-oranje vloeistof zichtbaar is.

Abrikozensmaak

Bovendien staat er “met abrikozensmaak” op. De geur van deze vrucht kan vooral bij kinderen de indruk wekken dat het een drinkbaar product is. Verder is het hoofdetiket van het product in het Engels en Duits, wat het voor de Spaanse consument nog moeilijker maakt om te begrijpen dat het niet geschikt is voor consumptie.

Om al deze redenen heeft FACUA verzocht een sanctieprocedure te starten tegen het bedrijf Walter Schmidt wegens schending van de geldende regelgeving met betrekking tot de distributie en handel van reinigingsmiddelen en schoonmaakproducten.

Daarnaast eist de vereniging dat Lidl het product onmiddellijk uit de schappen haalt en dat Aesan de officiële terugroeping via hun kanalen ordent, evenals een waarschuwing en verspreiding op Europees niveau.

Dit vind je misschien ook leuk