Liever verlies dan winst

door Else BeekmanElse Beekman
Gepubliceerd: Laatst gewijzigd
Liever verlies dan winst

Met name bedrijven zoals Media Markt, Carrefour en Banesto moeten grote uitgaven doen bij winst van Spanje. De Spaanse consumentenbond FACUA heeft nu al gemeld dat de bedrijven die via speciale acties voordelen beloven, deze beloftes contractueel na moeten komen.

De eerste problemen zijn er al met Media Markt, die via de kleine lettertjes zichzelf heeft beveiligd tegen eventueel hoge uitgaven. Zo had Media Markt een actie waarbij eenieder die een nieuwe televisie kocht tussen 4 en 7 juni, het geld zou terugkrijgen bij winst van Spanje.

Echter, in de kleine lettertjes stond dat de voorwaarde was dat Spanje alle wedstrijden zou moeten winnen. Aangezien de eerste wedstrijd van het nationale team tegen Zwitserland met 0-1 werd verloren konden de bazen van Media Markt weer rustig ademhalen.

Misbruik kleine lettertjes

Volgens de consumentenbond klopte de reclame wel, maar werd er misbruik gemaakt van de kleine lettertjes.
Toshiba heeft een soortgelijke actie opgezet waarbij kopers van televisies of laptop computers die werden aangeschaft tussen 10 april en 10 juni, het geld zouden terugkrijgen.

Aangezien Toshiba zo’n 20.000 artikelen wist te verkopen, beginnen de bazen erg nerveus te worden.

Locos por el Mundial

Carrefour dient bij winst van Spanje ruim 1 miljoen euro terug te geven aan haar klanten aangezien de supermarktketen gedurende de actie Locos por el Mundial bij elke aanschaf van 15 euro waardecheques van 100 euro uitgaf die ingewisseld kunnen worden voor artikelen in de supermarkten.

Er werden tussen 13 mei en 8 juni minstens 10.000 cheques uitgedeeld aldus Carrefour.

Soortgelijke acties waarbij kopers voordelen hebben bij winst van La Roja, werden ook uitgevoerd bij Tom Tom, PC City, Milar en Banesto. Laatstgenoemde moet zo’n 10 miljoen euro op de rekeningen van hun klanten storten bij winst van Spanje.