De luchthaven van Málaga, toegangspoort naar de Costa del Sol, blijft groeien. Daarom komt Aena, de Spaanse beheerder van luchthavens, met een groots uitbreidingsplan. De terminal wordt veel groter en er is ook aandacht voor duurzaamheid, de toegangswegen en parkeerfaciliteiten.
Aena-voorzitter Maurici Lucena presenteerde dit project onlangs aan de burgemeester van Málaga, Francisco de la Torre, en de voorzitter van de provincie, Francisco Salado.
Grotere terminal: van 80.000 naar 140.000 vierkante meter
Het hart van het project is de forse vergroting van de terminal, die bijna verdubbelt in oppervlakte. De extra ruimte zorgt voor meer comfort en betere dienstverlening aan reizigers.
Terminal 1 en de zones voor niet-Schengenvluchten worden gesloopt. In plaats daarvan komt een moderne terminalomgeving met centrale paspoortcontrole. De terminal sluit aan op de tweede start- en landingsbaan. Ook komen er meer contactplaatsen voor vliegtuigen, ruimere wachtruimtes en een slimmer systeem voor bagageafhandeling.
Slimmere indeling, meer gemak
Aena focust in het nieuwe ontwerp op meer efficiëntie. De veiligheidszones worden ruimer (112% groter), net als de paspoortcontrole (515%). De wachtruimtes voor zowel Schengen- als niet-Schengenreizigers krijgen ook flink meer ruimte. Daarnaast groeit het commerciële deel van de luchthaven met 41%. Er komt 43% meer plek voor VIP-lounges. Ook komen er nieuwe taxibanen om het vliegverkeer soepeler te laten verlopen. Al deze aanpassingen zorgen voor meer comfort en snellere doorstroming op de luchthaven.
Duurzaam en toekomstgericht
Ook buiten de terminal gaat er veel veranderen op de luchthaven van Málaga. Zo verbetert Aena de toegangswegen, vergroot het de parkeercapaciteit en werkt het volgens strenge milieunormen. De luchthaven krijgt volgens Aena de modernste infrastructuur, met aandacht voor duurzaamheid en veiligheid.
De planning
Het ontwerp ligt klaar en valt goed in de smaak bij de betrokken partijen. Aena verwacht binnen enkele weken te beginnen met de aanbesteding van de bouw. Daarna kunnen de voorbereiding en milieuprocedure opgestart worden. De milieuprocedure staat gepland voor 2028. Als alles volgens planning verloopt, start de bouw in 2029. De plannen worden opgenomen in het luchtvaartdocument DORA III, dat in 2026 wordt goedgekeurd.
Met dit project wil Aena de luchthaven van Málaga klaarstomen voor een toekomst met meer reizigers. Vorig jaar verwerkte de luchthaven bijna 25 miljoen passagiers. De maximale capaciteit ligt op 30 miljoen.
Bron: Diariosur
Roep om dringende uitbreiding Málaga Airport groeit