Nieuw leven voor Spaans spookvliegveld

door admin
Nieuw leven voor Spaans spookvliegveld

Daarbij zal nog voor het einde van dit jaar de eerste commerciële vlucht landen, zo verzekerde Alain Russell, toekomstig directeur van de luchthaven, tijdens de persconferentie in Castellón. In tien jaar tijd zullen er 1 miljoen passagiers landen op wat sinds de afronding van de bouw bekend staat als ‘spookvliegveld’.

Volgens Russell is er al contact met verschillende vliegmaatschappijen die belangstelling hebben getoond om Castellón in hun vluchtschema’s op te nemen. Gefocust zal worden op de zakelijke markt vanuit de provincie naar diverse Europese bestemmingen. Vanuit Noord-Europa wordt vooral gemikt op toeristische vluchten.

Spookvliegveld

De luchthaven werd in booming tijden gebouwd voor een slordige 150 miljoen euro. Daar bovenop kwam nog eens 300.000 euro voor een kunstwerk op de rotonde voor de ingang naar de vertrekhal: een bronzen beeld dat is opgedragen aan de initiatiefnemer van het vliegveld, de provinciale PP-partijleider Carlos Fabra. Het beeld is 25 meter hoog, weegt 20 ton en staat op de rotonde bij de toegang naar het vliegveld.

In 2012 was het vliegveld klaar. Er is nog nooit een vliegtuig geland op de landingsbaan van 2,7 kilometer. Geen passagier betrad de terminal van 10.000 vierkante meter en toch bleef de regionale overheid de onderhoudskosten betalen. Het spookvliegveld van Castellón groeide uit tot het nationale symbool van de geldverspilling van Spaanse deelstaten.

Tal van projecten, die in de jaren voor de financiële crisis uit de grond gestampt werden, blijken nu niet langer rendabel. Over heel Spanje staan als gevolg nutteloze treinstations voor de hogesnelheidslijn (geen passagiers), verlaten theaters (geen bezoekers en geen subsidie) en verlaten nieuwbouwwijken (geen kopers).

Andere luchthavens

Van de 47 Spaanse vliegvelden die in gebruik zijn, opereren er maar negen met winst. Het land heeft meer vliegvelden dan welk Europees land dan ook: er is een luchthaven per miljoen inwoners. Dat is meer dan in Frankrijk (een vliegveld per 1,2 miljoen inwoners), Duitsland (een vliegveld per 2,3 miljoen) of Nederland (een per 3,3 miljoen). In de deelstaat Galicië krijgen maatschappijen een vergoeding per passagier zodat ze blijven landen op de regionale vliegvelden.

Chaos

Andere luchthavens, zoals die van Castellón, zijn niet in gebruik door een financiële of bestuurlijke chaos. “Het hebben van een vliegveld werd gezien als de beste garantie voor de toekomst. Een vliegveld betekende toeristen, betekende dat je daarvoor tienduizenden vakantiewoningen kon gaan bouwen, hotels en golfterreinen. Maar de praktijk pakte heel anders uit”, zegt een woordvoerder van een oppositiepartij in Castellón.

Dit vind je misschien ook leuk