De langverwachte hogesnelheidslijn tussen Vigo en Porto, die de Atlantische kust van Galicië en Portugal met elkaar verbindt, blijft uitbreiden. De noordelijke regio’s van Portugal ontwikkelen aanvullende spoorlijnen om gebieden te bedienen die niet door de hogesnelheidslijn worden bereikt. Deze komen naast de hogesnelheidsverbindingen tussen de luchthaven van Porto en de grensplaats Valencça.
Volgens El Faro de Vigo hebben gemeentes in de Alto Minho voorstellen gedaan aan de Portugese overheid om kleine aanpassingen door te voeren die de regio beter kunnen verbinden. Daarbij moet met deze voorstellen het gebruik van de hogesnelheidstrein kunnen worden gemaximaliseerd. Zo wordt er een nieuw station gepland in Ponte de Lima. Dat zal fungeren als een “tussenstation” voor de regio Alto Minho. Dit station zou de reistijd naar Braga verkorten tot minder dan 20 minuten. De reis naar Porto duurt vervolgens slechts een uur. Bovendien zou de verbinding worden uitgebreid naar Galicië en zuidelijke Portugese districten zoals Aveiro, Leiria en Coimbra.
Nieuwe spoorlijn als aanvulling
Om dit project te realiseren, wordt er een nieuwe conventionele spoorlijn voorgesteld. Die komt parallel te lopen aan de huidige A-27. Deze lijn zou tegen 2032 een aanvulling vormen op de hogesnelheidstrein en steden zoals Arcos de Valdevez, Ponte da Barca en Ponte de Lima verbinden met Viana do Castelo en zijn haven.
Concreet tijdschema
In juli ondertekenden de Galicische premier Alfonso Rueda en de voorzitter van de Commissie voor Regionale Ontwikkeling van Noord-Portugal, Antonio Cunha, een manifest. Daarin dringen ze aan op een duidelijk tijdschema voor de voltooiing van de hogesnelheidslijn Vigo-Porto tegen 2032. Rueda benadrukte het belang van de verbinding voor de ontwikkeling van Galicië. Verder riep hij op tot gezamenlijke inspanningen om dit “rechtvaardige” project te realiseren. “We vragen wat ons toekomt, wat we verdienen en waar we al lang op wachten,” verklaarde hij.
Lees ook: In 3 uur van Madrid naar Lissabon met de nieuwe AVE