Nieuwe luchthaven in Murcia is nog net geen spookvliegveld

door admin
Nieuwe luchthaven in Murcia is nog net geen spookvliegveld

Vorig jaar maakten slechts 838.940 passagiers gebruik van de luchthaven, vergeleken met de 13,2 miljoen passagiers op de nabijgelegen luchthaven van Alicante (op 70km). De luchthaven met code RMU heet voluit Aeropuerto Internacional Region de Murcia, maar is beter bekend onder de naam Murcia-Corvera. 

Het vliegveld ligt in de middle of nowhere in het gehucht Corvera op iets meer dan 20 minuten afstand van de stad Murcia. Door het gebrek aan openbaar vervoer is het voor passagiers een uitdaging om hun eindbestemming in de regio te bereiken. Bovendien is de luchthaven alleen actief tussen 07.00 uur en 22.00 uur. ’s Nachts zijn er geen vluchten vanwege de ligging in een militair luchtruim.

Spookvliegveld

De luchthaven werd aanvankelijk gebouwd voor een bedrag van €182 miljoen, en de bouw begon in 2008, maar werd stopgezet in 2010. Daarna veranderde het langzaam in een spookvliegveld. Niet het enige in Spanje. In 2013 schortte de regionale overheid het contract op omdat de aannemer niet in staat was om contractuele verplichtingen na te komen, zonder bankgaranties om de schuld van €182 miljoen terug te vorderen. 

Bekijk ook: Spaans vliegveld al drie maanden zonder passagiers

Florida van Europa

De hoge investeringen in deze luchthaven werden gebaseerd op rooskleurige voorspellingen over een verdrievoudiging van het aantal toeristen dat naar Murcia zou komen. Murcia zou het nieuwe Florida, of zelfs Californië van Europa worden. 

De huidige exploitant, Aena, won de 25-jarige concessie voor het beheer en de exploitatie van de luchthaven. De bouw van de luchthaven leidde in 2011 tot verschillende gedwongen onteigeningen en sommige getroffen partijen moesten bijna tien jaar wachten op compensatie.

Bekijk ook: Aantal passagiers van nieuwe luchthaven in Murcia valt tegen

Dat het met een luchthaven aanvankelijk gedoemd tot mislukken ook goed kan komen, bewijst het vliegveld in Teruel. Dat kwam ook niet van de grond, maar veranderde in de vierde grootste luchthaven van Spanje, na Madrid, Barcelona en Palma de Mallorca. Alleen landen er geen passagiers. Het vliegveld is gericht op het parkeren, conserveren en recyclen van vliegtuigen, maar ook op luchtvaart- en ruimteonderzoek. 

Dit vind je misschien ook leuk