De twee Britse oprichters van Simply Spanish Wine ervoeren zelf hoe lastig het kan zijn om te weten waar je moet beginnen als je een wijn uitzoekt met ongeveer 150 inheemse druivensoorten, ruim 90 beschermde wijn oorsprongsbenamingen en termen als denominación de origen of maceración carbónica. Daarom namen zij het op zich om de wereld van de Spaanse wijn gemakkelijker en inzichtelijker te maken met de lancering van de gloednieuwe online wijnwinkel SimplySpanishWine.com.
Enerzijds biedt deze online community voor liefhebbers van Spaanse wijn een zorgvuldig samengestelde lijst met te koop aangeboden Spaanse wijnen, die zonder uitzondering betaalbaar en van hoogwaardige kwaliteit zijn én die ook de verschillende stijlen en regio’s die Spanje te bieden heeft vertegenwoordigen.
De online wijnwinkel fungeert naast plek om je wijn te kopen ook als kennisbron voor Spaanse wijn. Door middel van een reeks artikelen, video’s en meer, wil Simply Spanish Wine helderheid scheppen en wijnliefhebbers voorzien van een basiskennis over Spaanse wijn, zodat ze bij het kopen van een wijn beter geïnformeerde keuzes kunnen maken, zodat ze uiteindelijk ook meer van hun wijn kunnen genieten.
De oprichters
Simply Spanish Wine is het geesteskind van Matthew Desoutter en Ben Giddings. Beiden maakten van Spanje al vele jaren geleden hun thuis en zijn al evenlang gepassioneerd door Spaanse wijn. Door die passie te volgen realiseerden ze zich ook dat de Spaanse wijnwereld geen gemakkelijke wereld is om binnen te komen. En al helemaal niet als je een ‘vreemdeling’ bent die de taal (nog) niet goed beheerst.
“Als je een supermarkt binnengaat, krijg je veel flessen wijn te zien, maar er is amper informatie om je te helpen bij het maken van een goede keuze.” Zegt Matthew Desoutter, een van de twee medeoprichters. “Je kunt naar het etiket kijken, maar tenzij je weet wat je van een bepaalde druif kunt verwachten, of hoe het ene wijngebied verschilt van het andere, is het maken van een weloverwogen keuze lastig.” Bovendien is het aanbod in een supermarkt vaak erg regionaal gericht, dus ook in zekere zin beperkt.
Desoutter vervolgt: “Daarom hebben we besloten om een online wijnwinkel en een Facebook-pagina te lanceren die het gemakkelijker maken om een goede fles wijn te kiezen. In plaats van een enorme selectie van in massa geproduceerde wijnen, bieden we een gericht assortiment ambachtelijke wijnen van door families gerunde, kleinere wijngaarden. Onze winkel is opgebouwd rond gemakkelijk te begrijpen bronnen die onze klanten helpen een wijn te kiezen waar ze het meeste uit gaan halen.”
Medeoprichter Ben Giddings legt het verder uit. “We geven mensen een overzicht van verschillende druiven, we praten met ze over de kenmerken van wijnregio’s en we leggen wat uit over wijnbereidingstechnieken zoals vatrijping. Maar we proberen niet over de top te gaan. We willen niet dat mensen zich overweldigd of belerend toegesproken voelen. We willen het simpel houden, vandaar de naam.”
“En het mooie is dat het mensen niet alleen helpt om de wijn die ze kopen beter te begrijpen, maar we denken ook dat het wijnliefhebbers helpt om zich meer thuis te voelen in Spanje. Momenteel wonen er vijf miljoen buitenlanders in Spanje, waarvan een groot deel Engels spreekt als eerste of vreemde taal. Door iets meer uit te leggen over het beste product van Spanje, hopen we hen te helpen integreren in de cultuur en hen het gevoel te geven dat ze meer voet aan de grond hebben in dit geweldige land.”
Matthew betrad ruim 30 jaar geleden de wijnwereld via een baan bij een bekende wijnwinkel in Parijs. Daarna werkte hij twintig jaar op de Britse ambassade in Madrid, waar hij zich bezighield met landbouw, milieu en economische zaken. Hier ontwikkelde hij een groot netwerk in de Spaanse wijnsector en bleef zijn liefde voor en kennis van wijn ontwikkelen. In 2016 besloot hij de ambassade te verlaten en zich fulltime aan de wijnwereld te wijden door Matthew Desoutter & James SL op te richten waarmee hij Spaanse wijn naar het Verenigd Koninkrijk exporteerde. Simply Spanish Wine is een uitbreiding van dat project.
Ben heeft zich de afgelopen 20 jaar ondergedompeld in de wereld van websites, e-commerce en communicatie. Hij is daarnaast al gepassioneerd door wijn sinds hij op zijn 18e verjaardag een fles St Émilion cadeau kreeg en besefte dat wijn veel meer kon zijn dan alleen een drankje bij de zondagse lunch. Pas toen hij bijna 20 jaar geleden in Spanje aankwam, ontdekte hij de enorme verscheidenheid aan stijlen die in een fles te vinden zijn – en de uitzonderlijke prijs-kwaliteitverhouding die Spaanse wijn vertegenwoordigd. Sindsdien brengt hij zijn vrije tijd door met reizen en proeven van zijn weg door Spanje. Via de ambassade ontmoette hij Matthew toen hij hem hielp bij de digitale aspecten van de oprichting van zijn bedrijf.