Onderwijsdeskundigen in Spanje pleiten voor lesprogramma in de zomer

door admin
Onderwijsdeskundigen in Spanje pleiten voor lesprogramma in de zomer

Door het lesprogramma te hervatten tijdens de zomermaanden, krijgen vooral de leerlingen die dat nodig hebben de kans om de achterstand die is opgelopen tijdens de noodtoestand enigszins in te halen. Ook krijgen schoolgaande kinderen dan weer de mogelijkheid deel te nemen aan sportieve activiteiten.

Brief aan de minister

Volgens Álvaro Ferrer, onderzoeker bij ngo Save the Children, raakt tijdens de noodtoestand een groot aantal kinderen steeds verder verwijderd van het schoolsysteem. Er zijn veel gezinnen die niet de nodige digitale voorzieningen of de kennis hebben hiermee om te gaan, waardoor het afstandsonderwijs dat nu georganiseerd wordt een groot aantal kinderen niet bereikt. Ferrer is initiatiefnemer van de brief die aan de minister van onderwijs Isabel Celáa en haar regionale collega’s is verstuurd met het verzoek om maatregelen te treffen waarmee het verschil tussen de getalenteerde leerlingen en de leerlingen die minder goed presteren op school niet nog groter wordt. De brief is ondertekend door 12 onderwijsinstanties, 30 onderwijsdeskundigen verbonden aan universiteiten en voormalige politici op het gebied van onderwijs. Ferrer merkt bij zijn verzoek op dat er dan ook gekeken moet worden naar een oplossing voor de hoge temperaturen in de schoollokalen tijdens de zomermaanden. Hiervoor moeten volgens hem verschillende scenario’s worden bestudeerd.

Ook psychologische steun

Sinds het uitroepen van de noodtoestand volgen 8,2 miljoen Spaanse scholieren het onderwijs thuis. Afgezien nog van de 10% Spaanse huishoudens die geen toegang tot het internet heeft, moet rekening worden gehouden met de stresssituatie waarin veel gezinnen zich bevinden vanwege verlies van werk en het moeten doorbrengen van de quarantaine in vaak kleine woningen. Ook Lucas Gortázar, onderzoeker bij de Wereldbank, heeft de brief aan de minister ondertekend. Hij vindt dat er bovendien aandacht moet zijn voor psychologische ondersteuning van kinderen en ouders die nu allemaal een moeilijke tijd doormaken.

Volgens een onderzoek van de Organisatie van Ibero-Amerikaanse landen (OEI) missen leerlingen door de thuisisolatie 11% van het jaarlijkse onderwijsprogramma. Op de lange termijn kan dit een salarisverlies van 1% betekenen op het moment dat zij toetreden tot de arbeidsmarkt. De onderzoekers stellen voor dat in de maand juli stagiaires en werkloze oud-leerlingen met een afgeronde hogere opleiding gecontracteerd worden om onderwijs te geven in het basis- en voortgezet onderwijs.

Voortijdige schoolverlaters

Spanje is binnen de EU het land met het hoogste percentage voortijdige schoolverlaters (17,3% versus een EU-gemiddelde van 10,6%). Door het sluiten van de scholen en de koopkrachtvermindering waarmee de ouders van leerlingen te maken krijgen, zal dit percentage nog hoger worden. Uit een eerder onderzoek van Jenifer Ruiz-Valenzuela blijkt dat de studieresultaten van kinderen van wie de ouders werkloos waren geworden, gemiddeld 13% omlaag gingen.

Al sinds een aantal jaar worden in een sommige autonome regio’s tijdens de zomermaanden extra schoolactiviteiten georganiseerd voor leerlingen met leerproblemen. Deze programma’s zijn met name bedoeld voor kinderen die een risico lopen op sociale exclusie in de zomer. De coronacrisis kan aanleiding zijn om deze programma’s te herzien en geschikt te maken voor alle leerlingen zodat zij zich niet verder verwijderen van het schoolsysteem met het risico op voortijdig schoolverlaten als gevolg.

Volgens een berekening van Jorge Sainz, hoogleraar Economie en medeondertekenaar van de brief aan de minister, zal een schoolprogramma in de maand juli en extra activiteiten in het komend schooljaar zo’n 248 euro per leerling kosten. Dat is in totaal 2 miljard als alle 8,2 miljoen leerlingen die nu in quarantaine zitten daar gebruik van willen maken.

Dit vind je misschien ook leuk