Online winkelen bij Mercadona

door admin
Online winkelen bij Mercadona

Mercadona wil dat consumenten meer online gaan bestellen. Om te kijken hoe zoiets aangepakt moet worden is de supermarktketen gestart met een proef in Valencia.

Daar is een nieuw en modern distributiecentrum gebouwd dat klanten in die stad gaat voorzien van hun online bestelde boodschappen. In het kader van de proef heeft Mercadona twee nieuwe apps ontworpen (een voor Android en een voor iOS) en een nieuwe website gebouwd waar klanten hun online bestellingen kunnen doen. De proef ging vorige week van start in dezelfde plaats waar de supermarkt ookit is ontstaan. Uitvoerig voorbereidend onderzoek en een investering van 12 miljoen euro in het nieuwe distributiecentrum gingen daaraan vooraf. Het distributiecentrum, Colmena genaamd, zal eerst aan de behoeften van het centrum van Valencia voldoen. Daarna worden de diensten langzaam uitgebreid over alle gebieden die bij Valencia horen en enkele nabijgelegen gemeenten. Verloopt alles naar wens, dan kunnen ook in de nabije toekomst mensen uit andere steden online hun aankopen gaan doen.

De ‘oude’ manier om via het internet boodschappen te doen bij Mercadona blijft bestaan. Elke bestelling kost 7,21 euro. Ongeacht hun woonplaats kan elke klant ook de nieuwe online winkel bezoeken, maar enkel de personen die in Valencia wonen kunnen er hun boodschappen bestellen.

Het assortiment bij het online winkelen in Valencia komt overeen met dat in de fysieke winkels. Alle producten zijn via categorieën en via de zoekmachine te vinden. Elk product is voorzien van een foto en alle relevante informatie.

Mercadona heeft als doelstelling dat via de online supermarkt klanten hun wekelijkse aankopen doen. Per bestelling moet minimaal 50 euro besteed worden. Betaling kan op dit moment uitsluitend met een betaalpas. Bezorging gebeurt binnen een dag en van maandag tot en met zaterdag van 7 uur in de ochtend tot 22 uur ‘s avonds.  

Aan de proef werken 240 personen, waaronder ingenieurs, productbeheerders, ontwerpers, magazijnmedewerkers en deskundigen op het gebied van verse producten. Daarnaast zijn er ook bezorgers en is er een klantenservice.  

Juana Roig, algemeen directeur van het online project (en dochter van eigenaar en oprichter Juan Roig) is erg voorzichtig geweest met de introductie van dit systeem. Ze geeft aan dat de digitale wereld een nieuw terrein is voor Mercadona en dat er nog veel te leren valt. “Toch geloven wij dat wij met eenvoud, inspanning en de solide structuur van Mercadona de uitdaging van de online verkoop van levensmiddelen aan kunnen gaan”, aldus Roig.

Distributiecentrum

Het nieuwe distributiecentrum voor online verkoop is 13.000 vierkante meter groot. De voorbereiding van bestellingen en de verzending van producten zullen vanaf een centraal punt zal plaatsvinden. Verse en diepvriesproducten worden op de dag van bezorging aan de klant klaargezet om de versheid en de kwaliteit ervan te garanderen.

 

Dit vind je misschien ook leuk