Het zal niemand zijn ontgaan dat producten in de Spaanse supermarkten in de afgelopen jaren flink duurder zijn geworden. Toch is deze prijsstijging het afgelopen jaar minder hard gegaan en zijn er drie supermarktketens die hun producten zelfs goedkoper hebben gemaakt.
Gemiddeld stegen de prijzen in de Spaanse supermarkten tussen mei 2023 en mei 2024 met 3,5 procent en werd 63 procent van alle onderzochte producten duurder. Het jaar daarvoor was dat nog het geval voor 90 procent van de producten. Drie supermarktketens deden het anders en verlaagden juist hun prijzen ten opzichte van het jaar daarvoor.
Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de prijsontwikkeling van de Spaanse consumentenorganisatie OCU. Hierbij is gekeken naar de prijs van 238 producten in 84 verschillende supermarktketens, verspreid over 65 steden. Daarbij zijn ook de gegevens van de online winkels meegenomen.
Stijgers en dalers
Alleen Lidl, Aldi en Carrefour Express, de buurtvariant van de Franse hypermarktketen, hebben in het afgelopen jaar hun prijzen verlaagd. Carrefour Express deed dat met 0,9 procent, Lidl met 0,7 procent en Aldi met 0,6 procent. De dalingen zijn niet heel groot, maar markeren wel een trendbreuk na twee jaar van continue prijsstijgingen.
De ketens die daarentegen hun prijzen het meest hebben verhoogd in het afgelopen jaar zijn de supermarktconcepten van El Corte Inglés (zowel in de warenhuizen als daarbuiten) met een stijging van niet minder dan 9,7 procent; Hipercor deed dat met 8,2 procent en Supercor met 7,2 procent. Deze percentages hebben betrekking op verpakte producten, verse producten en drogisterijproducten, zowel van fabrikantenmerken als de huismerken.
BM Urban, het franchisemodel van de Baskische keten BM Supermercados, volgt met een prijsstijging van 5,6 procent. Daarna komen Eroski met een stijging van 3,7 procent, en Mercadona met 3,4 procent.
Mercadona levert in
Volgens het OCU-rapport is de positie van Mercadona verslechterd vergeleken met het vorig jaar. De marktleider, met bijna 27 procent marktaandeel, is de goedkoopste optie in acht Spaanse steden, terwijl dit er in het onderzoek van 2023 nog twintig waren. Mercadona wordt nu overtroffen door regionale bedrijven zoals Tifer, vooral te vinden in Castilië en León, en Family Cash met vestigingen in Valenciaanse gemeenschap en Castilië-La Mancha. Mercadona heeft meer concurrentie gekregen en in die steden waar het wel nog de beste optie is, komt dat meestal doordat er geen Alcampo, lokale of regionale supermarktketens te vinden zijn.
Alcampo is een verhaal apart, want deze keten wordt juist als de goedkoopste optie gegeven in het grootste aantal steden (25) en is daarnaast de hypermarkt met de meest stabiele prijzen op nationaal niveau, zo blijkt uit het OCU-onderzoek.
Goedkoopste en duurste
Gekeken naar de gegevens van alle geanalyseerde aanbieders, is de goedkoopste keten de Andalusische Dani, gevolgd door Tifer, Deza en Family Cash. Aan de andere kant staat Sánchez Romero, waar een winkelmandje met dezelfde producten liefst 57 procent duurder is dan bij Dani, gevolgd door Altoaragón en Amazon, met een verschil van 29 procent vergeleken met de goedkoopste supermarkt van Spanje.
De supermarktkeuze kan in Madrid, de stad met de grootste prijsverschillen, een jaarlijkse besparing opleveren van ruim 4000 euro. In Barcelona is dat bijna 3000 euro en gemiddeld kan in Spanje 1273 euro worden bespaard door bij de goedkoopste supermarkt boodschappen te doen.
De producten die het meest in prijs zijn gestegen in het afgelopen jaar zijn olijfolie (76 procent), sinaasappelsap (47 procent) en bananen (39 procent). De producten daarentegen met de grootste prijsdaling zijn zonnebloemolie (-23 procent), saladetomaten (-21 procent), toiletpapier (-14 procent) en tandpasta (-13 procent)