Dat wil zeggen dat een kleinere hoeveelheid product tegen dezelfde of zelfs hogere prijs wordt verkocht dan een jaar geleden.In deze gevallen zijn de prijzen per eenheid vergeleken, zodat de geregistreerde stijgingspercentages lager zijn dan de werkelijke, d.w.z. die welke zouden worden weergegeven door de vergelijking van de prijs per kilo of per liter.
Onder deze producten met verlagingen zijn de Ruffles-chips bij Carrefour, die in januari 2022 295 gram bevatten en nu 275 gram, en die ook in prijs zijn gestegen met 31,1%. De prijs van Nestlé Fitness ontbijtgranen bij Eroski is met 11% is gestegen ondanks een verlaging van het product van 450 gram naar 375 gram. Hetzelfde geldt voor de Sanex-gel bij Eroski, die van 600 milliliter naar 550 ml is gegaan, met een prijsverhoging van 10,9%.
Het gourmetbrood met olijfolie van Aldi is van 300 gram naar 260 gram gegaan, hoewel de prijs ervan het afgelopen jaar met 33,7% is gestegen. Iets soortgelijks gebeurt met het rustiek brood, ook van Aldi, dat in januari 2022 600 gram woog en nu 500 gram weegt, waardoor het 10,0% duurder is. Als we de ontwikkeling van de prijs per kilo bekijken, komt de stijging nog hoger uit.
De lijst van de veertien producten waarvoor redu,tie is geconstateerd, wordt aangevuld met heekfilets, blokjes varkensvlees en gesplitste kippenvleugels bij Lidl, Wipp blue gel van Eroski; Calvé huisgemaakte mayonaise van Supermercado Mas, El Mercado chicken chips van Aldi, zakdoekjes van Alcamp en Schweppes tonic en Granja San Francisco-honing bij Hipercor.
Afgezien van de producten met korting zijn vier van de tien door Facua-Consumenten in Actie geanalyseerde levensmiddelen in één jaar met meer dan 30% in prijs gestegen. Dit maakt dat de organisatie onderstreept dat de regering maximumprijzen voor basisvoedingsmiddelen moet vaststellen.
‘Het is duidelijk dat de verlaging van de btw op sommige producten een buitengewoon gering effect heeft gehad op het boodschappenmandje, gezien de brute prijsstijging die zich het afgelopen jaar heeft voorgedaan,’ waarschuwt Facua.
De consumentenorganisatie heeft de ontwikkeling van 507 prijzen in negen supermarkt- en hypermarktketens gevolgd tussen januari 2022 en dezelfde maand dit jaar. Dat zijn Dia, Hipercor, Alcampo, Aldi, Lidl, Eroski, Carrefour, El Jamón en Mas. Mercadona is niet meegenomen omdat dit bedrijf geen prijscatalogi publiceert.
Enorme prijsstijgingen
Globaal gezien bedroeg de gemiddelde prijsstijging in deze vestigingen in het afgelopen jaar 24,2%, een percentage dat stijgt tot 29,2% als bij de vergelijking rekening wordt gehouden met de aanbiedingsprijzen die de producten in januari 2022 of januari 2023 zouden hebben. Volgens de wet moet, om een product met een prijsvermindering te tonen, het laagste bedrag dat in de voorafgaande 30 dagen op identieke producten zou zijn toegepast, ernaast worden vermeld.
Olieproducten (waarvan er 20 zijn meegenomen in het onderzoek) stegen het meest in prijs, met een gemiddelde stijging van 47,4%, gevolgd door melk en zuivelproducten (49 producten) met een stijging van 34%. Vlees en vis (118 geanalyseerde prijzen) stegen met 24,2%, terwijl de prijzen van dranken (44 producten waaronder frisdranken, sappen, water, bier en andere alcoholische dranken) met 23,5% stegen.
Ook de prijs van de onderzochte schoonmaakmiddelen en producten voor persoonlijke hygiëne (34) is het afgelopen jaar met gemiddeld 19,3% gestegen, terwijl groenten en fruit (74 prijzen) met 17,7% en deegwaren, peulvruchten en rijst (27) met 12,2% zijn gestegen.