Na de teleurstellende resultaten van de socialisten bij de gemeentelijke en regionale verkiezingen besloot premier Sánchez de verkiezingen midden in de zomer te houden. Dat betekent ook dat politici in de warmste maanden van het jaar op campagne moeten en hun campagnes aan moeten passen aan de temperaturen.
Blauwe Zomer
De PP heeft zijn eerste verkiezingsvideo gelanceerd met een slogan die duidelijk de intentie van de partij verwoordt: De conservatieven hebben hun campagne ‘Verano Azul’ (Blauwe Zomer) gedoopt en gebruiken daarbij de muziek van de gelijknamige iconische tv-serie. In de spot staan zand, strand, ligstoelen, koffers en blauwe bedrijfsparasols centraal, passend bij verkiezingen die midden in de zomer plaatsvinden.
Borja Sémper, woordvoerder van de campagne van de PP, presenteerde deze campagne op blote voeten vanuit de faciliteiten van het sportcentrum Puerta del Hierro in Madrid, waar hij hoopt “in september terug te keren met één probleem minder”.
De Partido Popular is ervan overtuigd dat Pedro Sánchez de verkiezingen heeft vervroegd “om ons te verrassen terwijl we op vakantie zijn”, maar ze zijn van mening dat “het mogelijk is om van de zomer te genieten en tegelijkertijd te stemmen”.
Enthousiaste campagne
Sémper benadrukte ook dat ‘Verano Azul’ niet de verkiezingsslogan is van Alberto Núñez Feijóo, maar “muziek en een boodschap die een enthousiaste campagne ondersteunen”, omdat “je over serieuze en belangrijke zaken kunt praten op een vriendelijke manier”.
‘Wind van links’
De algemeen secretaris van de PSOE reageerde op de video van de PP met een eigen video. De socialisten hebben een video gepubliceerd waarin blauwe parasols weggeblazen worden door een stevige ‘linkse wind’, met de PP-deun op de achtergrond. Andere socialisten publiceerden soortgelijke beelden.
In navolging van de actie van de socialisten zijn tal van grappen en memes verschenen op sociale media met parasols als thema.