Het enorm succesvolle toerisme in Spanje en de aanhoudende en zelfs toenemende vraag naar reizen hebben niet altijd positieve gevolgen voor de infrastructuur van de sector. Dit is het geval voor de luchthaven Barcelona-El Prat. Die nadert volgens ingewijden deze zomer de grenzen van zijn operationele capaciteit.
De groei van de reisbranche brengt de luchthaven van Barcelona tot het uiterste van zijn capaciteit voor het ontvangen en verwerken van passagiers. Die capaciteit is vastgesteld op 55 miljoen per jaar. Volgens La Vanguardia heeft El Prat de afgelopen maanden recordaantallen passagiers verwerkt, zelfs meer dan in 2019, het jaar vóór de pandemie. Toen werden er in totaal 52,7 miljoen passagiers vervoerd. In 2023 ontving luchthaven ongeveer 50 miljoen passagiers. Dat was een stijging van bijna 20% ten opzichte van het voorgaande jaar. Het totale aantal passagiers voor de eerste drie, doorgaans relatief rustige, maanden van 2024 ligt al op 12.533.421. Deze maand april – de laatste beschikbare gegevens – sloot af met ruim 4,6 miljoen passagiers. Dat is een stijging van 9,5% vergeleken met dezelfde maand vorig jaar en nog steeds 1,7% boven dezelfde maand in 2019.
Uitdagingen
Luchtvaartmaatschappijen hebben de komende drie zomermaanden als een “uitdaging” bestempeld voor de luchthaveninfrastructuur op Barcelona-El Prat. AENA, de beheerder van de luchthaven, heeft aan La Vanguardia aangegeven dat het “permanent” de operaties zal optimaliseren. Die optimalisaties vinden niet alleen tijdens de zomer plaats, omdat de luchthaven “hoge verkeerscijfers registreert en de capaciteit beperkt is.” De komende maanden zullen cruciaal zijn om te zien hoe de luchthaven omgaat met deze toenemende druk. Wellicht zijn er aanvullende maatregelen nodig om de passagiersstromen effectief te beheren. Ondertussen wordt reizigers van en naar Barcelona aangeraden om rekening te houden met mogelijke drukte en vertragingen.
Uitbreiding luchthaven?
In augustus 2021 gaf de president van de Spaanse regering nog toestemming voor een uitbreiding van de luchthaven. Voor die uitbreiding werd 1,7 miljard euro uitgetrokken. Vlak daarna ontstond er discussie tussen diverse partijen binnen de regionale regering van Catalonië. Bovendien kwam er verzet van Barcelona’s burgemeester Ada Colau en diverse milieuorganisaties. Deze discussies liepen zo hoog op dat het gebrek aan consensus de regering ertoe aanzette de uitbreidingsplannen tot 2026 in de koelkast te zetten.
Waar komen de passagiers vandaan?
De tien belangrijkste markten naar capaciteit vergroten hun luchtconnectiviteit voor het zomerseizoen naar Barcelona: Spanje groeit met 4%, Italië met 12%, Verenigd Koninkrijk met 14%, Frankrijk met 20%, Duitsland met 8%, De Verenigde Staten stegen met maar liefst 32%, waardoor de langeafstandsvluchten een impuls kregen, Portugal met 10%, ook Nederland steeg licht, Zwitserland met 10% en Marokko met 13%.