Vanaf 1 september 2024 wordt een nieuwe tijdelijke EU-regelgeving voor handbagage van kracht op Europese luchthavens. Deze beperkt het meenemen in de handbagage van individuele vloeistofcontainers tot 100 ml. Eerder was deze beperking juist opgeheven voor luchthavens die werkten met de geavanceerde C3-scanners. In Spanje waren dat Madrid-Barajas en Barcelona-El Prat.
Daarmee treft de nieuwe regelgeving vooral deze luchthavens die in de geavanceerde C3-scanner hebben geïnvesteerd en deze hebben geïnstalleerd in hun beveligingszone. Dergelijke apparaten gebruiken röntgenstraling om gedetailleerde 3D-beelden van bagage te maken zonder de noodzaak deze te openen. De betreffende luchthavens in Spanje handelen samen 40% van het Spaanse luchtverkeer af. Reizigers daar konden dus zonder beperkingen vloeistoffen en elektronische apparaten in hun handbagage meenemen. Per 1 september is dat met deze nieuwe regelgeving afgelopen. Volgens de brancheorganisatie ACI Europe zal de doorstroming van passagiers op luchthavens die al in deze technologie hebben geïnvesteerd, met deze wijziging aanzienlijk verminderen.
Luchthavens met dure C3-scanners gestraft
Luchthavens die de C3-scanners hebben ingevoerd, worden nu zwaar gestraft. Zij hebben namelijk aanzienlijke financiële investeringen gedaan in deze geavanceerde apparatuur, die gemiddeld 8 keer duurder is en 4 keer meer kost om te bedienen dan conventionele röntgenapparaten.
ACI EUROPE heeft dan ook haar bezorgdheid geuit over het ontbreken van een duidelijke tijdlijn of procedure om deze beperkingen op te heffen. Dat ondermijnt het vertrouwen in het certificeringssysteem van de EU voor luchtvaartbeveiligingsapparatuur. Ze roepen de Europese Commissie en de lidstaten op om dringend een routekaart te ontwikkelen om het gebruik van C3-scanners zonder de 100ml vloeistofbeperking te herstellen.
In de tussentijd, om de operationele impact te verminderen, zal het voor luchthavens zoals Madrid en Barcelona essentieel zijn om ervoor te zorgen dat vloeistoffen beperkt tot 100 ml in handbagage kunnen blijven tijdens de controle door C3-scanners.
Regels rond afmetingen van handbagage
Een andere belangrijke wijziging betreft de regels rondom handbagage. De EU streeft ernaar om de afmetingen en het gewicht van handbagage uniform te maken. Daartoe is vorig jaar op 3 juli een motie ingediend. Uniforme regels rond afmeting en gewicht moet de transparantie en de vergelijkbaarheid van ticketprijzen aanzienlijk verbeteren. De door de Internationale luchtvaartvereniging IATA aanbevolen afmeting voor handbagage is 55 x 35 x 20 cm. In de praktijk verschilt deze maat per luchtvaartmaatschappij en dat wekt veel verwarring en misverstanden op. Vooral bij mensen die tijdens één reis gebruik maken van verschillende luchtvaartmaatschappijen. Ook voor mensen die om welke reden dan ook hun reis moeten wijzigen, kunnen de verschillende formaten problemen opleveren.
Handbagage als “noodzakelijk aspect”
“Handbagage moet worden beschouwd als een “noodzakelijk aspect” van het vervoer van passagiers, op voorwaarde dat dergelijke bagage voldoet aan “redelijke eisen” in termen van gewicht en afmetingen, en dat het vervoer ervan daarom niet onderworpen kan zijn aan een prijssupplement”, legt de resolutie van het Europees Parlement uit. De nieuwe maatregelen, die afgelopen zomer zijn goedgekeurd, stellen de minimale afmetingen van handbagage vast op 55 cm x 40 cm x 20 cm en een gewicht van niet meer dan 10 kilogram.
Lees ook: Prijsvechters gaan in beroep tegen boete voor rekenen handbagagekosten