Spaanse chorizo steeds populairder in de rest van de wereld

door admin
Spaanse chorizo steeds populairder in de rest van de wereld

Het Consorcio del Chorizo Español voorziet de worst van een herkenbaar label. Na de goede cijfers van eind 2020, waarin 3.669.866 kilo chorizo werd voorzien van het zegel ‘Spaanse chorizo’ van het Consorcio del Chorizo Español, zette de stijgende lijn zich in het eerste kwartaal van 2021 voort en werd ruim 935.000 kg chorizo van het label voorzien. Dit is 19,75% meer dan in dezelfde periode van 2020. In maart werd het maandrecord verbroken; toen werd 368.484 kg voorzien van het label.

Buitenlandse verkoop groeit en export naar de VS hervat

De belangrijkste exportmarkten blijven het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland, goed voor meer dan 80% van de gelabelde worsten. Belangrijke afnemers buiten Europa zijn Canada en Colombia. Ook is de verkoop aan de VS hervat, nadat in het jaar 2020 geen chorizo van het consortium werd verkocht.

In het buitenland is er duidelijk sprake van een groeitendens van de verkopen van harde worst, waartoe chorizo behoort. In het eerste kwartaal van 2021 was er sprake van een stijging van ongeveer 10%. De totale exportwaarde bedroeg zo’n 105 miljoen euro.

Sterkste stijgers

Ierland, België, Nederland en Duitsland zijn de buitenlandse markten die de grootste groei lieten zien, terwijl de verkopen aan Portugal en het Verenigd Koninkrijk het meest te lijden hebben gehad. Speciale vermelding verdient Tsjechië, daar steeg de invoer van de worsten fors (+44%). De etikettering van het consortium nam er zelfs met meer dan 1.400% toe. Tot slot bedroeg het marktaandeel van de Chorizo del Consorcio in het eerste kwartaal van 2021 7,63% in de sector harde worst, een stijging ten opzichte van de 6,97% in dezelfde periode in 2020. De mooie conclusie is dat het belang van het label van het Spaanse consortium in de sector harde worst toeneemt.

Dit vind je misschien ook leuk