Spaanse consumentenorganisatie waarschuwt voor betaalpraktijk in horeca

door admin
Spaanse consumentenorganisatie waarschuwt voor betaalpraktijk in horeca

Hoewel deze bedrijven bij de ingang vaak aangeven dat kaartbetaling mogelijk is, beweren ze vervolgens dat hun betaalautomaat defect is zodat de klant contant moet afrekenen. Volgens Facua is dit geen incidentele gebeurtenis maar een vaak terugkerend fenomeen. Door contante betalingen te eisen, vermijden horecagelegenheden de commissies die banken heffen bij betaling met een betaalautomaat. 

Als er duidelijk vooraf wordt aangegeven dat de betaalautomaat defect is, kan de klant ervoor kiezen om elders te zitten of contant te betalen. Het is echter verdacht dat sommige etablissementen permanent borden tonen met de tekst “geen betalingen met kaart, betaalautomaat defect” of iets dergelijks. Facua wijst erop dat in sommige gevallen deze borden “geplastificeerd zijn en zelfs ingelijst, met stof erop”, wat aangeeft dat dit geen tijdelijke situatie is.

De consumentenorganisatie benadrukt dat het de consument niet kan worden verplicht om contant te betalen als er niet vooraf is geïnformeerd dat deze optie niet beschikbaar is. Als de horecagelegenheid kaartbetaling om welke reden dan ook niet accepteert, moet het een bankrekeningnummer verstrekken voor een overschrijving of een mobiel nummer voor betaling via Bizum (de Spaanse variant van een Tikkie).

De organisatie herinnert er ook aan dat consumenten deze praktijken kunnen melden bij de consumentenorganisaties in hun autonome gemeenschap voor de “mogelijke aanwezigheid van een overtreding” en bij de belastingdienst, aangezien het etablissement in kwestie mogelijk alleen contante betalingen accepteert om een deel van zijn inkomsten niet aan te geven.

Bekijk ook: Toename pinbetalingen in Spanje pakt verwoestend uit voor horecapersoneel

Dit vind je misschien ook leuk