Spaanse detailhandel positief over inkomsten Black Friday

door admin
Spaanse detailhandel positief over inkomsten Black Friday

Toen werd gemiddeld 219 europ per persoon uitgegeven. Dit blijkt uit het laatste Cetelem-rapport voor Black Friday dat recent werd gepubliceerd. Het percentage consumenten dat van plan is een aankoop te doen zal ook hersteld zijn ten opzichte van de periode vóór de pandemie. “51% heeft de intentie uitgesproken om op deze datum een ​​aankoop te doen, een stijging van vier procentpunten ten opzichte van 2020 (47%) en overeenkomend met de Black Friday van 2019, voorafgaand aan de pandemie”, aldus het onderzoek.

Fysieke winkel

De fysieke winkel wint ook terrein op de data waarop naar verwachting het meeste zal worden uitgegeven. Ook in dit opzicht blijken consumenten dus weer terug te keren naar hun normale gedrag van vóór de pandemie. 

Het is een van de meest relevante gegevens van het Observatorio Cetelem Estacional Black Friday 2021, waar wordt aangetoond dat het percentage Spanjaarden dat verklaart alleen online aankopen te doen met 13% is verminderd ten opzichte van een jaar geleden (65%). Dit jaar zegt 52% ​​online aankopen te verkiezen boven die in fysieke winkels.

Zowel online als in fysieke winkel

Ook het percentage respondenten dat aangeeft zowel online aankopen te doen als aankopen in fysieke winkels is toegenomen. In 2020 vertoonde slechts 29% van de Spanjaarden dit soort hybride aankopen, ruim onder de 41% in 2021.

Kerstaankopen naar voren geschoven

Volgens Cetelem, “gebruiken steeds meer consumenten in Spanje de Black Friday-aanbiedingen om hun kerstinkopen naar voren te halen.” Dit jaar hebben dus 7 op de 10 consumenten hun intentie uitgesproken om een ​​kerstaankoop eerder te doen, dezelfde gegevens als in de afgelopen 2 jaar. Deze trend is volgens het onderzoeksbureau echter versterkt door de angst voor tekorten. 

Meest verkochte producten

De producten die in deze periode de meeste consumenten aantrekken, zijn huishoudelijke apparaten / technologie (53%) met een sterke stijging van 25 procentpunten ten opzichte van 2020 en de eerste plaats; spullen voor in en om het huis (35%) en reizen (26%).

Werkgelegenheid

De goede vooruitzichten zet bedrijven er ook toe aan meer werknemers in dienst te nemen. Zowel bij distributieketens, in de logistiek als in de winkels zelf. Volgens de prognoses van het personeelsbedrijf Randstad zijn er 43.000 werknemers nodig voor deze periode van uitverkoop in aanloop naar de feestdagen. Het is daarmee het hoogste cijfer van de afgelopen jaren, 22,7% meer dan vorig jaar en 48,8% meer dan in 2019, vóór het uitbreken van de pandemie.

Meer tweedehandsproducten

Aan de andere kant, en vanwege de angst voor een tekort aan bepaalde producten, nemen de aankopen van tweedehandse en zelfs gereviseerde producten toe.

Zo koopt een op de drie Spanjaarden meer tweedehands spullen dan voor de pandemie, blijkt uit gegevens van La Red del Cambio, een onderzoek van Wallapop en Ipsos. Daarnaast lagen de gemiddelde consumentenbestedingen op de tweedehandsmarkt in 2020 tussen de 70 en 225 euro.

De tweedehandsmarkt zal dus deze periode groeien dankzij het feit dat de beschikbaarheid van producten er groter is, naast dat de prijzen veel betaalbaarder zijn. Bovendien vinden veel consumenten het duurzamer om de levensduur van reeds geproduceerde producten te verlengen. 

Volgens een onderzoek van een online platform dat zich toelegt op de verkoop van tweedehands producten, schommelden de gemiddelde consumentenbestedingen op de tweedehandsmarkt het afgelopen jaar tussen 70 en 225 euro, met uitzondering van de categorie motor, waar de kosten meer dan 4.000 euro bedroegen.

Producten voor thuis, artikelen voor kinderen en baby’s of vrije tijd waren het afgelopen jaar – waarin we zoveel tijd thuis hebben moeten doorbrengen – enkele van de meest populaire categorieën. De zoekopdrachten naar kleine apparaten en items om thuis te sporten namen toe en groeiden in mei met 200 procent op jaarbasis. 

Dit vind je misschien ook leuk