Spaanse minister van Consumptie draagt bij aan strijd tegen kinderobesitas

door admin
Spaanse minister van Consumptie draagt bij aan strijd tegen kinderobesitas

Minister Garzón van Consumptie, neemt maatregelen en legt de kinderreclames aan banden. De Spaanse website 20minutos.es meldt dat het ministerie werkt aan nieuwe regels voor kinderreclames voor producten met veel suiker, zoals snacks, frisdrank en fabrieksbroodjes. Om een lijst van voedingsmiddelen samen te stellen wordt gebruik gemaakt van het Nutriscore-systeem, dat het ministerie in 2021 in Spanje verplicht wil stellen. Nutriscore is een voedselkeuzelogo dat de consument heel makkelijk inzicht geeft in de voedingskwaliteit -de voedingswaarde en gebruikte ingrediënten- van een product. Daarbij worden de  kleuren van een verkeerslicht en de scores A tot en met E gebruikt. Score A is voor producten met de meest gezonde samenstelling en heeft een groene kleur. Score E is voor producten met de minst gezonde samenstelling en heeft een rode kleur. 

Aanscherpen van de regels

Het ministerie van Consumptie wil reclame die gericht is op kinderen onder de 15 jaar of waarin het aangeprezen product specifiek bedoeld is voor jongeren voor alle oranje en rode producten (de categorieën C, D en E) verbieden. Ook mogen, zowel op televisie als in de bioscopen, geen beroemdheden en tekenfilms meer in commerciële reclame worden ingezet.

Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat voor een chocolade kinderreep alleen nog mag worden geadverteerd als deze gezond is en een laag suiker- of palmoliegehalte heeft. Opmerkelijk is wel dat bijvoorbeeld voor andere zoete lekkernijen nog wel geadverteerd mag worden. Als de reclame maar niet tijdens kinderprogramma’s wordt uitgezonden en er geen kinderen zichtbaar snoepen of verleid worden dit te doen.

Zelfregulering of eenzijdige regels

De minister onderhandelt met bedrijven uit de sector om de maatregel in te voeren op basis van een zelfreguleringscode -met gedragsregels en voedingskundige criteria- voor reclamespotjes. Als het niet tot een akkoord komt heeft minister de bevoegdheid om eenzijdig regels op te stellen. Garzón zei zelf een paar dagen geleden al ‘dat het voor experts en voedingsspecialisten duidelijk is dat het systeem niet goed werkt omdat er weinig controle is op reclame op voedingsmiddelen voor kinderen’.

Overgewicht bij Spaanse jongeren ernstig probleem

Spanje neemt binnen Europa de derde plaats in als het gaat om overgewicht bij jongeren, alleen in Griekenland en Italië liggen de percentages hoger. Vier op de tien Spaanse kinderen is te zwaar voor hun leeftijd; 23,3% tussen 6 en 9 jaar heeft overgewicht en 17,3% is zwaarlijvig. Van de zwaarlijvige schoolkinderen is 4,2% zelfs ernstig zwaarlijvig. Meisjes hebben in verhouding meer last van overgewicht, bij jongens komt zwaarlijvigheid en ernstige zwaarlijvigheid vaker voor. Wie als kind al te zwaar is, heeft later meer kans op een hoge bloeddruk, hart- en vaatproblemen, te hoog cholesterolgehalte, diabetes type 2 en diverse vormen van kanker.

Dit vind je misschien ook leuk