Spaanse toeristische sector verliest veel geld doordat Russen wegblijven

door admin
Spaanse toeristische sector verliest veel geld doordat Russen wegblijven

Het Spaanse instituut voor toerisme, Turespaña, schat de economische impact van het wegblijven van de Russische toeristen dit jaar op 1,4 milijard euro. De berekening is gebaseerd op de laatste gegevens uit 2019, het jaar voordat de coronapandemie het toerisme (grotendeels) platlegde. Toen zijn er 13 miljoen overnachtingen van Russen in Spanje geregistreerd. De Russische toeristen vertegenwoordigden daarmee 2,25 procent van het totaal aantal overnachtingen in hotels. 

Costa Dorada en Salou

Voor sommige toeristische bestemmingen is die impact extra groot. Daar wordt de afwezigheid van de Russen al gevoeld. Een van die bestemmingen is de Costa Dorada in de noordoostelijk gelegen provincie Tarragona. Hier waren Russen in 2019 goed voor 18 procent van het totaal aantal hotelovernachtingen.

Grote uitgevers

Het vullen van het gat dat de Russische afwezigheid slaat in de reserveringen bezorgt uitbaters van hotels en andere toeristencomplexen hoofdbrekens. Ook omdat Russen er bekend om staan relatief veel geld uit te geven. Volgens Turespaña wordt 2,7 procent van alle uitgaven per buitenlandse creditcard in Spanje gedaan door Russen. In Catalonië en in de regio Valencia neemt dat percentage nog toe tot 5 procent van de totale aankopen en consumpties. 

Inspanning om afwezigheid Russen te compenseren

De gemeente Salou organiseerde vorige week maandag een speciale bijenkomst voor instellingen en horecabedrijven. Het doel was het opstellen van een plan om de gevolgen van de Russische afwezigheid te verzachten. Salou presenteert zich nu als tweede voorkeursbestemmingi van Catalonië, na de stad Barcelona. “En als we het hele land in ogenschouw nemen, is Salou de vierde voorkeursbestemming voor toeristen”, zei een vertegenwoordiger van de gemeente in de krant El País. 

Focus nu op andere belangrijke bronmarkten

De sector spant zich nu hard in om extra toeristen van de bestaande grote bronmarkten aan te trekken. Daaronder de Britse en Franse toeristen. Ook wil men extra Duitse, Belgische en Nederlandse toeristen verleiden en richt men zich voor het eerst expliciet op Zwitsers en Italianen. 

Via de sociale media van Turespaña in die belangrijke bronmarkten volgt nu een campagne met speciale aandacht voor Salou en de Costa Dorada. 

In 2019 was grootste groep toeristen Brits

In Salou werd in 2019 8 miljoen keer overnacht. De Britse toerist was de belangrijkste klant uit het buitenland met 1,4 miljoen overnachtingen. Hierna volgden de Fransen en Russen met ruim 900.000 overnachtingen elk. 

Door pandemie daling van 90 procent

In 2020, na het uitbreken van de pandemie, was de bijdrage van de Russische toerist aan de Spaanse economie met liefst 90 procent ten opzichte van 2019 gedaald tot 113 miljoen euro.  

Dit vind je misschien ook leuk