Spaanse truckers dreigen met nieuwe nationale staking

door admin
Spaanse truckers dreigen met nieuwe nationale staking

De truckers zeggen dat de Spaanse regering zich niet aan haar deel van de afspraak houdt en dat de nieuwe maatregel over maximumgewicht de onveiligheid op de weg voor iedereen verhoogt.

Het Transport Platform, de overkoepelende organisatie van onafhankelijke vervoerders die in maart in heel Spanje een logistieke chaos veroorzaakten, geeft de volgende boodschap af: ‘Om bovengenoemde redenen kunnen we niet toestaan dat al deze gebeurtenissen doorgaan en vandaar de unanieme beslissing van de afgevaardigden om een Nationale Staking voor onbepaalde tijd uit te roepen’. 

Zaterdag wordt bepalend

De leden van het Nationaal Platform stemmen aanstaande zaterdag, 5 november, om 17.00 uur, in 14 regionale bijeenkomsten door het hele land. De stemming gaat over de vraag of zij het besluit van de nationale afgevaardigden onderschrijven om de vervoersstaking in Spanje nieuw leven in te blazen. De organisatoren roepen op tot een ‘maximale aanwezigheid’ bij de stemmingen dit weekend ‘vanwege de ernst van de situatie’.

Wat willen de vervoerders?

De vervoerders gingen in april onderhandelingen aan met de regering en een eerder voorstel om de staking te hervatten werd eind juni verworpen. Nu stellen zij dat het ministerie van Transport zich niet houdt aan de afspraken.

Volgens hen neemt het ministerie van Vervoer ‘niet de nodige maatregelen om onregelmatigheden te controleren en waar nodig te bestraffen’. Zij beschuldigen de vervoersinspectie ervan ‘hier geen druk op te zetten’. Ook vinden zij dat, twee maanden nadat is overeengekomen dat vervoerders hun vrachtwagens niet mogen laden, ‘er al represailles zijn tegen chauffeurs die de dwang om hun vrachtwagens te blijven lossen, niet aanvaarden’.

Gebrek aan inspecteurs

Volgens Plataforma heeft het ministerie gezegd dat er ‘een gebrek aan inspecteurs’ is. Zij waarschuwt voor het gevaar op de weg dat zou ontstaan door de goedkeuring van een nieuwe maximumgewichtsmaatregel voor vrachtwagens: de toevoeging van vier ton per vrachtwagen, wat ‘voor de verladers een besparing van 1 vrachtwagen op 6 vrachtwagens zou betekenen’. Zij zijn tegen regionale tolheffing ‘wanneer ze nu al de werkelijke kosten niet meer kunnen dekken’.

Veel op het spel

Tijdens de nationale transportstaking in maart schatten de werkgevers in landbouw, transport en distributie het verlies op 600 miljoen euro. En een verlies van 100.000 banen. De voorzitter van de CEOE, de Spaanse instelling die het Spaanse bedrijfsleven vertegenwoordigt. zei in het voorjaar dat ‘we niet kunnen toestaan dat het land stilstaat’. Sommige autofabrieken staakten de productie en er waren ernstige problemen in de verssector.

Dit vind je misschien ook leuk